نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمکارچیان, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorقلی پور, سجادfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:17:09Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:17:10Z
dc.date.available1399-08-22T06:17:09Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:17:10Z
dc.date.issued2017-09-01en_US
dc.date.issued1396-06-10fa_IR
dc.identifier.citationمکارچیان, مسعود, قلی پور, سجاد. (1396). بهبود عملکرد پی‏ های سطحی مربعی توسط لبه‌های محیطی. مهندسی عمران مدرس, 17(3), 104-116.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-4273-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/530364
dc.description.abstractبه‌ دلیل گسترش روزافزون نوع جدیدی از روش‌های بهسازی پی‌های سطحی در ژئوتکنیک، بررسی عملکرد استفاده از صفحات قائم تحتانی در زیر پی‌های سطحی، به‌عنوان پی‌های لبه‌دار ضروری است. پی‏‌های لبه‏‌دار می‌توانند به‌عنوان جایگزین مناسب برای پی‌های سطحی، نیمه‏‌عمیق و عمیق در کاربری‌های پی‌های مخازن نفت و گاز، توربین‏‌های بادی و سکوهای حفاری استفاده شوند. رفتار پی‏‌های سطحی مربعی واقع بر ماسه محصور شده توسط صفحات قائم، با استفاده از مدل‌سازی فیزیکی کوچک‌مقیاس مطالعه شد. تاثیر پارامترهایی شامل نسبت طول لبه به عرض پی، اندازه پی، مقاومت برشی ماسه و زبری سطوح پی، بر رفتار پی‌های لبه‌دار از نظر ظرفیت باربری، نشست و ضریب واکنش بستر، تحت بارهای فشاری مورد ارزیابی قرار گرفته و با عملکرد پی‌های سطحی و نیمه‌عمیق مقایسه شدند. نتایج نشان داد که ظرفیت باربری و نشست پی‏‌های لبه‌دار نزدیک به مقادیر پی‌های نیمه‌عمیق، در عمق و عرض یکسان است. نتایج حاصله نشان داد که وجود لبه، ظرفیت باربری و ضریب واکنش خاک را افزایش و نشست پی سطحی را کاهش می‌دهد. افزایش در ظرفیت باربری و کاهش در نشست پی‌های سطحی، با افزایش طول لبه و کاهش مقاومت برشی ماسه، افزایش می‌یابد. نسبت ظرفیت باربری پی‏‌های لبه‌‏دار به پی‌های سطحی، در محدوده 4/2 تا 1/5 برابر مشاهده شده و مقدار نشست پی لبه‌دار نسبت به پی سطحی تا حدود 91% کاهش یافت. ضریب واکنش بستر، در محدوده بین 5/1 تا 23/4 برابر بهبود یافت. بر پایه تحلیل نتایج، نمودارها و روابطی جهت تخمین مقادیر ظرفیت باربری، نشست و مدول عکس‌العمل بستر پی‌های لبه‌دار ارائه شده است.fa_IR
dc.format.extent1094
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectپی‏ لبه‏‌دارfa_IR
dc.subjectلبه تحتانیfa_IR
dc.subjectظرفیت باربریfa_IR
dc.subjectنشستfa_IR
dc.subjectمدل‌سازی فیزیکیfa_IR
dc.titleبهبود عملکرد پی‏ های سطحی مربعی توسط لبه‌های محیطیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار گروه مهندسی عمران، دانشکده مهندسی دانشگاه بوعلی‌سینا، همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری دانشگاه بوعلی سینای همدانfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue3
dc.citation.spage104
dc.citation.epage116


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد