| dc.contributor.author | ممدوحی, امیررضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | احمدیپور, فاطمه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T06:15:51Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T06:15:51Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T06:15:51Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T06:15:51Z | |
| dc.date.issued | 2018-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | ممدوحی, امیررضا, احمدیپور, فاطمه. (1397). یک تحلیل ساختاری و تطبیقی از مدلهای مختلف تولید سفر، نمونه موردی سفرهای تحصیلی شهروندان قزوین. مهندسی عمران مدرس, 18(2), 1-12. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-6763 | |
| dc.identifier.uri | http://mcej.modares.ac.ir/article-16-17015-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/530268 | |
| dc.description.abstract | ایجاد سفر اولین مرحله از رویکرد چهار مرحلهای کلاسیک است که در آن تعداد سفرهای تولید/ جذب شده به هر ناحیه ترافیکی برآورد میشود. استفاده از مدل رگرسیون خطی در این مرحله بسیار رایج است، هرچند عدم ارائهی نظریه رفتاری و ماهیت صحیح و غیرمنفی سفرها از محدودیتهای این مدل به شمار میرود. جهت رفع این محدودیتها، مدلهای سانسورشده مانند توبیت برای جلوگیری از ایجاد مقادیر منفی، مدلهای با دادههای شمارشی مانند پواسون و دوجملهای منفی برای جلوگیری از ایجاد مقادیر پیوسته و منفی و مدلهای انتخاب گسسته مانند لوجیت و پروبیت رتبهای جهت ارائه نظریه رفتاری مسافر و جلوگیری از ایجاد مقادیر پیوسته و منفی پیشنهاد شدهاست. هدف از این مقاله یک تحلیل ساختاری از مدلهای مختلف تولید سفر شامل رگرسیون خطی، توبیت، پواسون و لوجیت رتبهای و مقایسهی عملکرد آنها است. دادههای حاصل از پرسشگری نمونهای از ساکنین شهر قزوین، شامل ویژگیهای اقتصادی- اجتماعی و سفر تحصیلی 4734 خانوار به عنوان مطالعه موردی انتخاب شدهاست. جهت پرداخت مدلها از 85 درصد دادهها و جهت ارزیابی آنها از مابقی دادهها استفاده میگردد. به منظور مقایسه مدلها از معیارهای کمی میانگین خطای مطلق، رگرسیون خطی برآورد- مشاهده و نمودار مربوط به مقایسه سهم مشاهده و پیشبینیشده همفزون سفرها استفاده میشود. نتایج نشان میدهد از نظر معیار میانگین خطای مطلق، مدلهای لوجیت رتبهای و رگرسیون خطی؛ میزان برازش رگرسیون خطی برآورد- مشاهده، مدل توبیت؛ ضریب تعیین رگرسیون خطی برآورد- مشاهده و مقایسه سهم پیشبینی و مشاهده شده همفزون سفرها، مدل لوجیت رتبهای دارای عملکرد بهتری نسبت به سایر مدلها است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 700 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Civil Engineering journal | en_US |
| dc.subject | تولید سفر | fa_IR |
| dc.subject | رگرسیون خطی | fa_IR |
| dc.subject | توبیت | fa_IR |
| dc.subject | پواسون | fa_IR |
| dc.subject | لوجیت رتبهای | fa_IR |
| dc.title | یک تحلیل ساختاری و تطبیقی از مدلهای مختلف تولید سفر، نمونه موردی سفرهای تحصیلی شهروندان قزوین | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.citation.volume | 18 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 12 | |