یک تحلیل کمی از نقش هنجار زیستمحیطی بر استفاده از خودرو در سفر دانشآموزان دبستانی
(ندگان)پدیدآور
مهدیزاده, میلادممدوحی, امیررضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
کاهش مشکلات زیستمحیطی ناشی از حمل و نقل در اهداف مختلف سفر nر کشورهای توسعهیافته از اولویتهای پژوهشی به شمار میرود. با توجه به پیچیدگی در فرآیند تصمیمگیری انتخاب شیوه سفر دانشآموزان دبستانی و نقش مهم والدین در این تصمیم، پژوهش حاضر با پرسش از والدین به تحلیل ارتباط بین هنجارهای زیستمحیطی نها در کنار سایر متغیرهای اقتصادی- اجتماعی در انتخاب شیوهی خودروی شخصی خانوار برای رساندن دانشآموزان دبستانی به مدرسه میپردازد. به این منظور پرسشنامهای شامل سه بخش کلی اقتصادی- اجتماعی، شیوههای حمل و نقلی سفر به مدرسه و هنجارهای والدین نسبت به محیطزیست و استفاده از خودروی شخصی طراحی و به تعداد 1078 میان والدین دانشآموزان پایههای اول تا سوم دبستان در 9 مدرسه پسرانه و دخترانه دولتی و غیردولتی شهر رشت در اسفند ماه سال 1392 توزیع گردید. مدل لوجیت دوتایی برای تبیین اثرگذاری و ارتباط متغیرهای هنجار زیستمحیطی و متغیرهای اقتصادی- اجتماعی بر استفاده از شیوهی خودروی شخصی خانوار بکار برده شد. نتایج نشان میدهد، مولفههای هنجاری زیستمحیطی والدین از قبیل هنجارهای شخصی، دغدغهها، احساس عذاب وجدان نسبت به استفاده از خودرو و احساس مسئولیت نسبت به محیطزیست میتواند نقش مهمی در کاهش استفاده از خودروی شخصی خانوار در رساندن کودکان به مدارس رشت داشته باشد. از این رو، اعمال سیاستهایی از سوی مسئولین در جهت آگاهی دادن نسبت به اهمیت مسائل زیستمحیطی و افزایش حس مسئولیت در قبال محیطزیست با برنامههایی همچون دعوت والدین به مدارس و یا فرهنگسازی در رسانهها میتواند در کاهش استفاده از خودروهای شخصی در سفرهای تحصیلی دانشآموزان موثر واقع شود.
کلید واژگان
هنجار زیستمحیطیخودروی شخصی
دانشآموز دبستانی
لوجیت دوتایی
پرسشنامه
شماره نشریه
6تاریخ نشر
2018-03-011396-12-10
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
دانشگاه تربیت مدرسدانشگاه تربیت مدرس




