نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکاتبی, جوادfa_IR
dc.contributor.authorشعاعی پرچین, موناfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:14:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:14:38Z
dc.date.available1399-08-22T06:14:37Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:14:38Z
dc.date.issued2017-05-01en_US
dc.date.issued1396-02-11fa_IR
dc.identifier.citationکاتبی, جواد, شعاعی پرچین, مونا. (1396). طراحی کنترلر فعال بهینه‌ی سازه‌ها با استفاده از الگوریتم تکامل تفاضلی. مهندسی عمران مدرس, 17(1), 179-191.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-2987-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/530171
dc.description.abstractاز مهم‌ترین اهداف روش‌های کنترل بهینه‌ی سازه‌ها، دستیابی به حد مطلوب ارتعاشات با صرف انرژی کنترلی حداقل است. در دهه‌های اخیر الگوریتم‌های کنترلی بسیاری پیشنهاد شده‌اند. بخش عمده‌ای از این روش‌ها از طریق بهینه‌کردن یک شاخص عملکرد مرتبه‌ی دوم اقدام به محاسبه‌ی نیروهای کنترل می نمایند. وجود فرضیات ساده‌کننده در فرمول‌بندی، محدودیت روش‌های بهینه‌سازی مورد استفاده در بهینه‌سازی شاخص عملکرد و همچنین عدم ملاحظه‌ی اثر تحریک خارجی در محاسبه‌ی نیروهای کنترل، عملاً حصول جواب بهینه برای مساله‌ی کنترل را دور از دسترس می‌سازد. در این پژوهش الگوریتم کنترلی ارائه می‌شود که با بهره‌گیری از روش بهینه‌‌سازی فراکاوشی تکامل تفاضلی به عنوان یک روش نوین و توانمند که تاکنون بطور گسترده‌ای در کنترل سازه‌ها مورد استفاده قرار نگرفته، شاخص عملکرد سنتی را بهینه می‌نماید. عناصر ماتریس بهره‌ی کنترل توسط روش تکامل تفاضلی به نحوی در فضای مساله جستجو می‌شوند تا منجر به کمینه شدن شاخص عملکرد گردند. روند تکراری الگوریتم پیشنهادی و عدم نیاز به حل معادله‌ی دیفرانسیل ریکاتی، ملاحظه‌ی اثر تحریکات زلزله را در محاسبه‌ی نیروهای کنترلی ممکن می سازد. نتایج حاصل از روش مذکور در سازه‌های نمونه تحت تاثیر رکوردهای زلزله‌ی مختلف بیانگر کاهش پاسخ‌ها و نیروهای کنترلی مورد نیاز نسبت به تنظیم‌کننده‌ی خطی مرتبه‌ی دوم LQR است. همچنین، ماکزیمم نیروی کنترل و ماکزیمم پاسخ تغییرمکان و نه شاخص بنچ‌مارک که در سازه‌های کنترل‌شده سنجیده می‌شود نیز محاسبه و با روش LQR مقایسه شده‌اند. کاهش این شاخص‌ها در حالت اعمال روش پیشنهادی نسبت به روش LQR نیز بیانگر کارایی روش ارائه شده در کنترل بهینه‌ی ارتعاشات سازه‌ها می باشد.fa_IR
dc.format.extent1137
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectکنترل فعالfa_IR
dc.subjectفراکاوشیfa_IR
dc.subjectتکامل تفاضلیfa_IR
dc.subjectبهینه‌سازیfa_IR
dc.titleطراحی کنترلر فعال بهینه‌ی سازه‌ها با استفاده از الگوریتم تکامل تفاضلیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentعضو هیات علمی گروه سازه دانشکده عمران دانشگاه تبریزfa_IR
dc.contributor.departmentفارغ التحصیل کارشناسی ارشد سازه دانشکده عمران دانشگاه تبریزfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue1
dc.citation.spage179
dc.citation.epage191


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد