نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorطاهرخانی, حسنfa_IR
dc.contributor.authorجلالی جیرندهی, مسعودfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:14:34Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:14:34Z
dc.date.available1399-08-22T06:14:34Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:14:34Z
dc.date.issued2017-05-01en_US
dc.date.issued1396-02-11fa_IR
dc.identifier.citationطاهرخانی, حسن, جلالی جیرندهی, مسعود. (1396). بررسی ترک‌های بالا به پایین در روسازی‌های آسفالتی به روش المان محدود. مهندسی عمران مدرس, 17(1), 127-135.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-4335-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/530166
dc.description.abstractترکهای بالا به پایین از مهمترین خرابیهای روسازیهای آسفالتی محسوب میشوند که سبب کاهش قابل ملاحظه کیفیت روسازیها خواهند شد. برهم‌کنش بین چرخ و روسازی نقشی تعیین کننده در پیدایش این نوع از خرابیها ایفا میکند. در این مقاله سعی شده تا با تحلیل ویسکوالاستیک و به روش المان محدود تاثیر تغییرات وزن محور و همچنین تغییرات نوع چرخ بر ترکهای بالا به پایین بررسی شود. برای این منظور تاثیر سه وزن محور 5، 8.2 و 15 تن و دو ترکیب چرخ مختلف (چرخ‌های زوج و عریض) بر ترک‌های بالا به پایین در روسازی مسلح شده با ژئوگرید و غیرمسلح مقایسه شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان می‌دهد که در وزن محور 5 و 8.2 تن ترک‌های بالا به پایین ابتدا در لبه‌های داخلی مسیر حرکت چرخ ظاهر می‌شوند در حالی که، در وزن محور 15 تن این ترک‌ها در فضای بین دو چرخ زودتر از سایر نواحی ایجاد خواهند شد. همچنین مشخص شد که استفاده از چرخ عریض به جای چرخ‌های زوج بر ترک‌های پایین به بالا بیش از ترک‌های بالا به پایین تاثیرگذار خواهد بود. براساس نتایج به دست آمده می‌توان گفت، استفاده از ژئوگرید در زیر لایه آسفالتی عمدتا در کاهش ترک‌های پایین به بالا موثر خواهد بود و تاثیر چندانی در کاهش ترک‌های بالا به پایین نخواهد داشت. علاوه بر این، مقایسه نسبت خرابی به دست آمده نشان می‌دهد که هم در روسازی مسلح و هم در روسازی غیرمسلح خسارت ترک‌های بالا به پایین ناشی از چرخ عریض بیش از چرخ‌های زوج خواهد بود.fa_IR
dc.format.extent922
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectروسازی آسفالتیfa_IR
dc.subjectترک بالا به پایینfa_IR
dc.subjectوزن محورfa_IR
dc.subjectنوع چرخfa_IR
dc.subjectژئوگریدfa_IR
dc.titleبررسی ترک‌های بالا به پایین در روسازی‌های آسفالتی به روش المان محدودfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentاستادیار گروه عمران، دانشکده مهندسی، دانشگاه زنجانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه زنجانfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue1
dc.citation.spage127
dc.citation.epage135


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد