| dc.contributor.author | سیدرزاقی, سیدعلی | fa_IR |
| dc.contributor.author | عادل سنجیده, بهادر | fa_IR |
| dc.contributor.author | قدرتی امیری, غلامرضا | fa_IR |
| dc.contributor.author | زارع حسین زاده, علی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T06:13:32Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T06:13:32Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T06:13:32Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T06:13:32Z | |
| dc.date.issued | 2019-10-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1398-07-09 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | سیدرزاقی, سیدعلی, عادل سنجیده, بهادر, قدرتی امیری, غلامرضا, زارع حسین زاده, علی. (1398). روش بهروزرسانیِ ارتعاش-محور برای سلامتسنجی سازهها با کمک الگوریتم بهینه یاب پروانه-شعله. مهندسی عمران مدرس, 19(3), 95-109. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2476-6763 | |
| dc.identifier.uri | http://mcej.modares.ac.ir/article-16-27030-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/530088 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله یک رویکرد جدید بروزرسانی مدل برای سلامتسنجی و تعیین محل و شدت آسیب در سازه های مهندسی ارائه می گردد. به این منظور، یک تابع هدف حساس به رخداد آسیب برپایه ی تابع خطای مستقیم با کمک روش انطباق نقطه ای و به کارگیری اطلاعات مودال سازه ی آزمایششده و مدل تحلیلی آن معرفی می شود. در این تابع هدف، اطلاعات مودال (بسامدهای طبیعی و شکلهای مود متناظر) بهصورت مستقیم و بدون واسطه ترکیب می شوند که این امر سهولت ارزیابی تابع هدف و حساسیت زیاد آن به رخداد آسیب را بهدنبال دارد. بهمنظور یافتن جواب بهینه ی مسئله که همان آسیب های شناسایی شده در سازه است، از الگوریتم بهینه یابی پروانه-شعله استفاده می شود. الهام بخش اصلی این الگوریتم، همگرایی مارپیج پروانه ها به سمت شعله های مصنوعی می باشد. بروزرسانی موقعیت پروانه ها نسبت به شعله ها که بهترین جواب های بدست آمده در طول تکرارها می باشند، احتمال همگرایی زودرس به نقاط بهینهی محلی را کاهش داده، همگرایی الگوریتم به نقطهی اکسترمم کلی را تضمین می نماید. کارآیی روش پیشنهادی با مطالعه ی سه مثال عددی که شامل یک قاب برشی هفت طبقه، یک تیر ساده و یک خرپای دو بعدی می باشد، ارزیابی می گردد. در این مطالعه هر کدام از سازه ها با روش اجزای محدود مدلسازی شده و آسیب با کاهش سختی در عضوهای آسیب دیده، شبیه سازی می شود. همچنین اثر وجود نوفه ی تصادفی در داده های ورودی بر روی عملکرد روش پیشنهادی بررسی می شود. نتایج بهدستآمده عملکرد خوب و پایدار روش مطرح شده را برای شناسایی آسیب نشان می دهد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1024 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی عمران مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Civil Engineering journal | en_US |
| dc.subject | شناسایی آسیب | fa_IR |
| dc.subject | اطلاعات مودال | fa_IR |
| dc.subject | تابع هدف | fa_IR |
| dc.subject | انطباق نقطهای | fa_IR |
| dc.subject | بهینهیاب پروانه-شعله. | fa_IR |
| dc.title | روش بهروزرسانیِ ارتعاش-محور برای سلامتسنجی سازهها با کمک الگوریتم بهینه یاب پروانه-شعله | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشی اصيل (کامل) | fa_IR |
| dc.contributor.department | استادیار،گروه مهندسی عمران، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده ی مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده ی مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده ی مهندسی عمران، دانشگاه علم و صنعت ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 19 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 95 | |
| dc.citation.epage | 109 | |