نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسکندری, رضاfa_IR
dc.contributor.authorرصافی, امیر عباسfa_IR
dc.contributor.authorبهنود, حمیدرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:11:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:11:46Z
dc.date.available1399-08-22T06:11:46Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:11:46Z
dc.date.issued2020-10-01en_US
dc.date.issued1399-07-10fa_IR
dc.identifier.citationاسکندری, رضا, رصافی, امیر عباس, بهنود, حمیدرضا. (1399). مدلسازی آلودگی صوتی در یک تقاطع شهری (نمونه موردی: شهر قزوین). مهندسی عمران مدرس, 20(3), 73-83.fa_IR
dc.identifier.issn2476-6763
dc.identifier.urihttp://mcej.modares.ac.ir/article-16-35615-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/529953
dc.description.abstractهدف از انجام مطالعه آلودگی صوتی، بررسی رابطه آلودگی صوتی با خصوصیات ترافیکی و محیطی است. بدین منظور با استفاده از روش مدلسازی رگرسیون خطی چندگانه روابطی به دست می‌آیند که بتوانند میزان شدت صوت را بر اساس خصوصیات ترافیکی وسایل نقلیه نظیر حجم، سرعت، فاصله و زمان‌بندی چراغ‌های راهنمایی برآورد کنند. داده­های فوق با استفاده از آماربرداری در محل و همچنین استفاده از داده های ترافیکی حاصل از نرم افزار مدیریت چراغ (SCATS) و دوربین­های نظارتی مرکز کنترل ترافیک شهر قزوین بدست آمده است. همچنین تأثیر هر یک از متغیرها و اهمیت آن در آلودگی صوتی بررسی شده و بر اساس آن راه حل‌هایی برای کاهش آلودگی صوتی به دست می‌آید. در این مطالعه که در یکی از تقاطعات مهم شهر قزوین صورت گرفت، داده‌ها شامل تراز صوت معادل، حجم وسایل نقلیه به تفکیک نوع آن‌ها، زمان‌بندی چراغ راهنمایی در زمان برداشت، فاصله نقطه برداشت تا مرکز تقاطع، و تعداد بوق خودروها در زمان برداشت بودند که این داده‌ها در 94 نقطه طی دو برداشت یک‌دقیقه‌ای در هر نقطه به دست آمدند. نتایج مدلسازی نشان داد که مهم‌ترین متغیرهای تأثیرگذار در تراز معادل صدا شامل حجم وسایل نقلیه به‌خصوص وسایل نقلیه سنگین و نیمه سنگین با تأثیر مثبت (با تأثیر میانگین 025/0، 125/0، 525/0، و 489/0 به ترتیب برای سواری شخصی، موتور، کامیونهای نیمه سنگین و سنگین)، زمان سبز رویکرد نزدیکتر به تقاطع و تعداد بوق‌هایی که در این زمان به صدا درمی‌آیند با تأثیر مثبت (به ترتیب 04/0 دسی‌بل بر ثانیه و 08/0 دسی‌بل بر هر بار به صدادرآمدن) در این تقاطع هستند.  fa_IR
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی عمران مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Civil Engineering journalen_US
dc.subjectصوت سنجfa_IR
dc.subjectتراز معادل صوتfa_IR
dc.subjectشبکه وزنیfa_IR
dc.subjectفشار صوتfa_IR
dc.subjectمدلسازی آلودگی صوتیfa_IR
dc.titleمدلسازی آلودگی صوتی در یک تقاطع شهری (نمونه موردی: شهر قزوین)fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشی اصيل (کامل)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه بین‌المللی امام خمینیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه بین‌المللی امام خمینیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه بین‌المللی امام خمینیfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue3
dc.citation.spage73
dc.citation.epage83
nlai.contributor.orcid0000-0002-3419-0194


فایل‌های این مورد

فایل‌هااندازهقالبمشاهده

فایلی با این مورد مرتبط نشده است.

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد