• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 10, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    نقش و کارکرد عملیات روانی در جنگ 2003 با تاکید بر متقاعدسازی

    (ندگان)پدیدآور
    حسنی, قاسم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    178.9کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    ا هد ا ف. پیروزی در جنگ مستلزم حمایت افکار عمومی است. همواره متجاوزان برای موفقیت و مشروعیت و مقبولیت بخشیدن به عملکرد خود، ناگزیر به بهره‌گیری از جنگ‌روانی در حوزه مجاب‌سازی هستند. به باور بیش‌تر اندیشمندان اثر آن در جنگ 2003 آشکار بود. هدف از انجام این پژوهش مشخص‌نمودن تاثیر عملیات‌روانی در مجاب‌سازی شهروندان ایالات‌متحده، دولت‌های منطقه، جهان و سازمان‌های بین‌المللی برای حمایت از جنگ و در نهایت منزوی‌کردن صدام و تخریب روحیه ارتش عراق بوده است. روش ­ ­ها . در این پژوهش از دو روش تحلیل محتوا و تحلیل روند بهره گرفته شد، سپس با استفاده از نمونه‌گیری هدفدار پیام‌ها براساس توالی زمان از یازدهم سپتامبر 2001 تا 20 مارس 2003 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته­ها . یافته‌های این پژوهش نشان داد: 1ـ تاثیر عملیات‌روانی در مجاب‌سازی افکار ملت آمریکا از یک سیر صعودی برخوردار بوده است؛ به‌گونه‌ای که از 31% در سال 2001 به 75% در آستانه جنگ افزایش یافت. 2 و 3ـ تاثیر عملیات روانی در مجاب‌سازی دولت‌های منطقه، جهان و سازمان‌های بین‌المللی، به دلیل القای ترس از صدام، با اتهامات مختلف، منجر به فروپاشی وحدت کشورهای عرب، همکاری و همراهی برخی از آن‌ها با آمریکا و نیز همکاری مستقیم برخی کشورهای اروپایی گردید. سرانجام یک سردرگمی به دولت‌های فرانسه و روسیه تحمیل نمود؛ به‌طوری‌که آن‌ها هیچ اقدامی برای جلوگیری از جنگ به عمل نیاوردند. در پایان، با متقاعدکردن شورای امنیت قطعنامه 1441 علیه عراق تصویب گردید که به‌گونه‌ای مجوز آغاز تهاجم بود. 4- تاثیر عملیات‌روانی به‌گونه‌ای بود که صدام در آستانه جنگ به­طور کامل منزوی و روحیه ارتش عراق تخریب گردید. نتیجه­گیری . نتیجه مطالعات بیانگر تاثیر ژرف عملیات‌روانی ـ به ویژه در حوزه مجاب‌سازی ـ بوده است. فرآیند دقیق و منسجم در به‌کارگیری واژگان کلیدی در القا و متقاعدسازی، برگرفته از دو مسیر عمده ”مرکزی“ و ”پیرامونی“ است. هم‌چنین شیوه‌های منبع ارتباط، ماهیت ارتباط و ویژگی‌های مخاطبان به دلیل طراحی و سازمان‌دهی دقیق عملیات روانی از جانب آمریکایی‌ها، بعد از یازدهم‌ سپتامبر به ویژه پس از سقوط دولت طالبان بوده است.
    کلید واژگان
    عملیات‌روانی
    متقاعدسازی
    افکارعمومی
    جنگ2003.‏
    طب نظامی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2009-01-01
    1387-10-12
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله

    شاپا
    1735-1537
    1735-7667
    URI
    http://militarymedj.ir/article-1-603-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/529196

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب