نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorکشمیری, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:02:47Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:02:48Z
dc.date.available1399-08-22T06:02:47Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:02:48Z
dc.date.issued2019-12-01en_US
dc.date.issued1398-09-10fa_IR
dc.identifier.citationکشمیری, فاطمه. (1398). ارزیابی همکاری بین حرفه‌ای اعضای تیم درمان: روانسنجی روبریک سنجش همکاری بین حرفه‌ای و پایلوت آن. مجله طب نظامی, 21(6), 647-656.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-2085-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/529050
dc.description.abstractزمینه و هدف: توسعه آموزش و ارزیابی همکاری بین حرفه‌ای در سیستم‌های آموزش علوم پزشکی در جهت ارائه بهتر خدمات سلامت اهمیت دارد. مطالعه حاضر با هدف ارزیابی همکاری بین حرفه‌ای اعضای تیم درمان در اورژانس با استفاده از روبریک سنجش همکاری بین حرفه‌ای انجام شده است. در این مطالعه روانسنجی روبریک سنجش همکاری بین حرفه‌ای (روایی، پایایی و تحلیل عاملی تاییدی) نیز انجام شده است. روش­ها: مطالعه توصیفی- مقطعی حاضر در دو فاز انجام شد. در فاز اول، روایی محتوایی، صوری و سازه‌ای روبریک سنجش همکاری بین حرفه‌ای تایید شد. این ابزار شامل 17 گویه در شش بعد اساسی همکاری بین حرفه‌ای شامل ارتباطات، همکاری، نقش و مسئولیت، کارتیمی، همکاری با بیمار و خانواده وی و مدیریت تعارض است. پایایی روبریک با استفاده از انسجام درونی و تکرارپذیری (با استفاده از رویکرد آزمون- بازآزمون در دو هفته متوالی) بررسی شد. تحلیل عاملی تاییدی از روش برآوردیابی ML از نرم افزار EQS استفاده شده است. در فاز دوم ارزیابی همکاری بین حرفه‌ای از طریق مشاهده مستقیم اعضای تیم درمان بخش اورژانس (شامل 70 نفر از دستیاران، کارورزان و پرستاران) انجام شد. همچنین همکاری بین حرفه‌ای اعضای تیم درمان با استفاده از آزمون‌های توصیفی (میانگین و انحراف معیار) آنالیز و از آزمون تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسه بین گروه‌ها استفاده شده است. یافته‌ها: با توافقِ کلیه شرکت کنندگان (18 نفر از اعضای هیئت علمی آموزش پزشکی، آموزش پرستاری و متخصصین بالینی) روایی محتوایی و صوری ابزار تایید شد (CVR> 0/49، 0/70 نتیجه‌گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد نمرات همکاری بین حرفه‌ای شرکت کنندگان در سطح پایین تر از حد مورد انتظار تعیین شد. پیشنهاد می‌گردد به منظور بهبود همکاری بین حرفه‌ای در بین ارائه دهندگان خدمت در محیط مورد بررسی، دوره‌های آموزش دانشگاهی و آموزش مداوم به صورت بین حرفه‌ای برنامه ریزی و اجرا گردد. باتوجه به تایید روایی و پایایی روبریک سنجش همکاری بین حرفه‌ای، می‌توان در سنجش همکاری بین حرفه‌ای شرکت کنندگان از روبریک استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent905
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.subjectکارتیمیfa_IR
dc.subjectهمکاری بین حرفه‌ایfa_IR
dc.subjectرواییfa_IR
dc.subjectپایاییfa_IR
dc.subjectروبریک سنجش همکاری بین حرفه‌ای.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleارزیابی همکاری بین حرفه‌ای اعضای تیم درمان: روانسنجی روبریک سنجش همکاری بین حرفه‌ای و پایلوت آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentگروه آموزش پزشکی، مرکز مطالعات و توسعه آموزش علوم پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایران. دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، یزد، ایرانfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue6
dc.citation.spage647
dc.citation.epage656


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد