نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمومیوند, رحیمfa_IR
dc.contributor.authorقربانی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorمصری, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorدهقانی, محمودfa_IR
dc.contributor.authorانصاریان, احمدfa_IR
dc.contributor.authorرحمتی نجارکلائی, فاطمهfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:02:10Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:02:10Z
dc.date.available1399-08-22T06:02:10Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:02:10Z
dc.date.issued2018-09-01en_US
dc.date.issued1397-06-10fa_IR
dc.identifier.citationمومیوند, رحیم, قربانی, مریم, مصری, مهدی, دهقانی, محمود, انصاریان, احمد, رحمتی نجارکلائی, فاطمه. (1397). یادگیری آموزه‌های دینی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی بر ارتقاء شاخص‌های سلامت معنوی در سربازان وظیفه پادگان نظامی در شهر تهران. مجله طب نظامی, 20(3), 265-273.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-1866-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528988
dc.description.abstractزمینه و هدف: از آنجا که سبک زندگی هر فرد و جامعه برآمده از آموزه­های اعتقادی و ارزشی حاکم بر جامعه است، کسب آگاهی­های لازم در خصوص مفهوم سبک زندگی و باورهای دینی و تعامل این دو مقوله با سلامت معنوی امری ضروری می­نماید. لذا این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزه‌های دینی سبک زندگی اسلامی بر ارتقای شاخصه‌های سلامت معنوی در سربازان وظیفه پادگان نظامی انجام شد. روش‌ها: مطالعه حاضر به صورت نیمه تجربی انجام شد. جامعه آماری شامل همه سربازان وظیفه تحت پوشش یک دانشگاه نظامی و پادگان منتخب شهر تهران در سال 1394 بودند. تعداد 160 نفر (80 نفر در گروه مداخله و 80 نفر در گروه شاهد) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای سنجش متغیرهای پژوهش از آزمون بهزیستی معنوی Palutzian و Ellison (1982)، آزمون سبک زندگی اسلامی کاویانی (1388) و آزمون سلامت معنوی تهیه ‌شده در مرکز طب و دین دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله در قبل و بعد از مداخله استفاده شد. گروه مورد مداخله توسط مربی روحانی تحت 8 ساعت آموزش سبک زندگی اسلامی مستقیم در طی 2 روز همراه با چند رسانه آموزشی قرار گرفتند. پرسشنامه ها قبل و بعد از مداخله توسط دو گروه تکمیل شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که اثر مثبت مداخله آموزشی سبک زندگی اسلامی در سربازان روی متغیر بهزیستی معنوی معنی‌دار بوده است (001/0P<). اثر آموزش روی مؤلفه‌های رابطه انسان و خدا، رابطه انسان و آخرت، اخلاق فردی و اجتماعی، رابطه انسان و هستی، رابطه انسان و دیگران و نمره کل آزمون سلامت معنوی دانشگاه معنادار بوده است (05/0P<). اثر مداخله روی سبک زندگی اسلامی معنی‌دار بود (001/0>P) اما در مقیاس اجتماعی، باورها، عبادی، خانواده و امنیتی- دفاعی معنی‌دار نبود. نتیجه‌گیری: اثر آموزش سبک زندگی اسلامی روی مولفه های سلامت معنوی و بهزیستی معنوی معنی دار بود و لذا مداخلات آموزشی مستقیم با همراهی نرم افزار آموزشی می تواند موجب ارتقای شاخص های سلامت معنوی در سربازان گردد.fa_IR
dc.format.extent779
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.subjectآموزش چندرسانه ایfa_IR
dc.subjectسبک زندگی اسلامیfa_IR
dc.subjectشاخص‌های سلامت معنویfa_IR
dc.subjectسربازان.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleیادگیری آموزه‌های دینی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی بر ارتقاء شاخص‌های سلامت معنوی در سربازان وظیفه پادگان نظامی در شهر تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.department،مرکز تحقیقات طب و دین، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج) ، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه خوارزمیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات بهداشت نظامی، پژوهشکده سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue3
dc.citation.spage265
dc.citation.epage273


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد