| dc.contributor.author | محبوبی, محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | جعفریان جزی, مرضیه | fa_IR |
| dc.contributor.author | خراسانی, الهه | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T06:01:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T06:01:58Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T06:01:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T06:01:58Z | |
| dc.date.issued | 2013-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1391-10-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | محبوبی, محمد, جعفریان جزی, مرضیه, خراسانی, الهه. (1391). بررسی مقایسه ای مهارت های تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان جانباز و غیر جانباز. مجله طب نظامی, 14(4), 293-298. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1537 | |
| dc.identifier.issn | 1735-7667 | |
| dc.identifier.uri | http://militarymedj.ir/article-1-950-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528970 | |
| dc.description.abstract | اهداف: تفکر انتقادی امروزه از نظر اندیشمندان به عنوان خروجی اصلی آموزش عالی معرفی شده و آموزش تفکر پایه اصلی ظهور آن می باشد. با هدف این مطالعه مقایسه مهارت های تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان جانباز و غیر جانباز شهرستان گیلانغرب و قصرشیرین در نیمه دوم سال 1389 بود.
روش ها: این مطالعه مقایسه ای بر روی 80 نفر از دانشجویان جانباز و غیر جانباز در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان گیلانغرب و قصرشیرین انجام شد. ابزار گردآوری داده ها آزمون مهارت های تفکر انتقادی کالیفرنیا و پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی کالیفرنیا بود. داده ها با نرم افزارSPSS15 به کمک آزمون MANOVA مقایسه شد.
یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمره کل مهارت تفکر انتقادی در دانشجویان غیر جانباز 2.12±12.45 و در دانشجویان جانباز 2.51±12.12 بود. از نظر گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان غیر جانباز، میانگین و انحراف معیار نمره کل 25.64±262.34 و در دانشجویان جانباز 20.17±278.46 بود. بین نمره گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان غیر جانباز با جانباز تفاوت معنادار آماری فقط در خرده مقیاس حقیقت جویی وجود داشت(p=0.001) و در زمینه خرده مقیاس های جستجو گری و رشد یافتگی داشجویان جانباز گرایش مثبت تری نشان داده اند.
نتیجه گیری: با عنایت به یافته های حاصل، برنامه ریزان و مسئولین باید در برنامه های آموزشی خود توجه بیشتری به پرورش مهارت تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی اختصاص دهند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 246 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله طب نظامی | fa_IR |
| dc.subject | تفکر انتقادی | fa_IR |
| dc.subject | گرایش به تفکر انتقادی | fa_IR |
| dc.subject | جانباز | fa_IR |
| dc.subject | غیر جانباز | fa_IR |
| dc.subject | دانشجو | fa_IR |
| dc.subject | طب نظامی | fa_IR |
| dc.title | بررسی مقایسه ای مهارت های تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان جانباز و غیر جانباز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی ،دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه،کرمانشاه،ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان،ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | گروه مدیریت خدمات بهداشتی درمانی،دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی،دانشگاه علوم پزشکی اصفهان،اصفهان،ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 4 | |
| dc.citation.spage | 293 | |
| dc.citation.epage | 298 | |