تأثیر دوره آموزش نظامی بر سلامت روانی دانشجویان دانشکده افسری
| dc.contributor.author | خادم الحسینی, سید محمد | fa_IR |
| dc.contributor.author | نجفی, سهیل | fa_IR |
| dc.contributor.author | عبادی, عباس | fa_IR |
| dc.contributor.author | ناجی, مرتضی | fa_IR |
| dc.contributor.author | رضایی حاجی آبادی, حسین | fa_IR |
| dc.contributor.author | عسگری, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T06:00:13Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T06:00:13Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T06:00:13Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T06:00:13Z | |
| dc.date.issued | 2009-07-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1388-04-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خادم الحسینی, سید محمد, نجفی, سهیل, عبادی, عباس, ناجی, مرتضی, رضایی حاجی آبادی, حسین, عسگری, علیرضا. (1388). تأثیر دوره آموزش نظامی بر سلامت روانی دانشجویان دانشکده افسری. مجله طب نظامی, 11(2), 75-79. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1735-1537 | |
| dc.identifier.issn | 1735-7667 | |
| dc.identifier.uri | http://militarymedj.ir/article-1-552-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528812 | |
| dc.description.abstract | اهداف. امروزه سلامت روانی از موضوعات مهم اجتماعی و علمی دنیا بهخصوص در بین نظامیان به شمار میرود. گزارشات سازمان جهانی بهداشت نشان میدهد که اختلالات روانی حدود 10% بالغین جامعه را گرفتار کرده و بروز این اختلالات رو به تزاید است . این پژوهش بهمنظور تعیین تأثیر دوره آموزش نظامی بر سلامت روانی دانشجویان دانشکده افسری انجام گرفت. روشها. در این پژوهش 311 نفر از دانشجویان دانشکده افسری که در سال 1387 در حال گذراندن دوره آموزش عمومی بودند با پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها. میانگین امتیاز کسبشده از پرسشنامه GHQ-28 در ابتدای دوره آموزش نظامی 9/4 ± 54/9 و در انتهای دوره 5/5 ± 67/9 بود که آزمون ویلکاکسون تفاوت آماری معنیداری بین آنها نشان نداد (53/0=p)، اما نمرات حیطه یک ( علایم جسمانی) و حیطه سه (کارکرد اجتماعی) قبل و بعد از مداخله، تفاوت آماری معنیداری را نشان دادند (001/0>p و 02/0>p). براساس آزمون آماری من- ویتنی، بین شرکت در مراسم مذهبی و حیطه یک (علایم جسمانی) در پیشآزمون (01/0=p) و پسآزمون (001/0=p) ارتباط معنیداری وجود داشت. نتیجهگیری. با وجود اینکه خصوصیات ذاتی دوره آموزش نظامی بر سلامت روانی دانشجویان تاثیر منفی دارد، اما تمهیدات به کارگرفته شده در طول دوره آموزشی باعث حفظ سلامت روانی دانشجویان در حد مطلوب می شود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 185 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله طب نظامی | fa_IR |
| dc.subject | دوره آموزش نظامی | fa_IR |
| dc.subject | سلامت روانی | fa_IR |
| dc.subject | دانشجو | fa_IR |
| dc.subject | طب نظامی | fa_IR |
| dc.title | تأثیر دوره آموزش نظامی بر سلامت روانی دانشجویان دانشکده افسری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي اصیل | fa_IR |
| dc.citation.volume | 11 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 75 | |
| dc.citation.epage | 79 |




