نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخادم الحسینی, سید محمدfa_IR
dc.contributor.authorنجفی, سهیلfa_IR
dc.contributor.authorعبادی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorناجی, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorرضایی حاجی آبادی, حسینfa_IR
dc.contributor.authorعسگری, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T06:00:13Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T06:00:13Z
dc.date.available1399-08-22T06:00:13Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T06:00:13Z
dc.date.issued2009-07-01en_US
dc.date.issued1388-04-10fa_IR
dc.identifier.citationخادم الحسینی, سید محمد, نجفی, سهیل, عبادی, عباس, ناجی, مرتضی, رضایی حاجی آبادی, حسین, عسگری, علیرضا. (1388). تأثیر دوره آموزش نظامی بر سلامت روانی دانشجویان دانشکده افسری. مجله طب نظامی, 11(2), 75-79.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-552-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528812
dc.description.abstract  اهداف. امروزه سلامت روانی از موضوعات مهم اجتماعی و علمی دنیا به­خصوص در بین نظامیان به شمار می­رود. گزارشات سازمان جهانی بهداشت نشان می­دهد که اختلالات روانی حدود 10% بالغین جامعه را گرفتار کرده و بروز این اختلالات رو به تزاید است . این پژوهش به­منظور تعیین تأثیر دوره آموزش نظامی بر سلامت روانی دانشجویان دانشکده افسری انجام گرفت.   روش­ها. در این پژوهش 311 نفر از دانشجویان دانشکده افسری که در سال 1387 در حال گذراندن دوره آموزش عمومی بودند با پرسش­نامه سلامت عمومی گلدبرگ (GHQ-28) مورد بررسی قرار گرفتند.   یافته­ها. میانگین امتیاز کسب­شده از پرسش­نامه GHQ-28 در ابتدای دوره آموزش نظامی 9/4 ± 54/9 و در انتهای دوره 5/5 ± 67/9 بود که آزمون ویلکاکسون تفاوت آماری معنی­داری بین آنها نشان نداد (53/0=p)، اما نمرات حیطه یک ( علایم جسمانی) و حیطه سه (کارکرد اجتماعی) قبل و بعد از مداخله، تفاوت آماری معنی­داری را نشان دادند (001/0>p و 02/0>p). براساس آزمون آماری من- ­ویتنی، بین شرکت در مراسم مذهبی و حیطه یک (علایم جسمانی) در پیش­آزمون (01/0=p) و پس­آزمون (001/0=p) ارتباط معنی­داری وجود داشت.   نتیجه­گیری. با وجود اینکه خصوصیات ذاتی دوره آموزش نظامی بر سلامت روانی دانشجویان تاثیر منفی دارد، اما تمهیدات به کارگرفته شده در طول دوره آموزشی باعث حفظ سلامت روانی دانشجویان در حد مطلوب می شود. fa_IR
dc.format.extent185
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.subjectدوره آموزش نظامیfa_IR
dc.subjectسلامت روانیfa_IR
dc.subjectدانشجوfa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleتأثیر دوره آموزش نظامی بر سلامت روانی دانشجویان دانشکده افسریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.citation.volume11
dc.citation.issue2
dc.citation.spage75
dc.citation.epage79


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد