نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاسفندیار, یوسفfa_IR
dc.contributor.authorراه نجات, امیرمحسنfa_IR
dc.contributor.authorموسوی, مرضیهfa_IR
dc.contributor.authorصبایان, بهنوشfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T05:59:04Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T05:59:04Z
dc.date.available1399-08-22T05:59:04Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T05:59:04Z
dc.date.issued2020-03-01en_US
dc.date.issued1398-12-11fa_IR
dc.identifier.citationاسفندیار, یوسف, راه نجات, امیرمحسن, موسوی, مرضیه, صبایان, بهنوش. (1398). اثربخشی آموزش تاب‌آوری در کاهش استرس و اقدام به خودزنی سربازان، در شهر تهران در سال 1397. مجله طب نظامی, 22(1), 27-35. doi: 10.30491/JMM.22.1.12fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.1.12
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-2238-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528705
dc.description.abstractزمینه و هدف: سربازی دوران پر استرسی است که احتمال خودزنی در آن وجود دارد، از این رو بررسی راه های کاهش آن ضروری است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش تاب‌آوری در کاهش استرس و اقدام به خودزنی و افزایش تاب‌آوری سربازان می‌باشد. روش­ ها: پژوهش حاضر به روش نیمه‌آزمایشی با پیش‌آزمون، پس‌آزمون همراه با گروه کنترل در انتظار درمان در سال 1397 انجام شد. جامعه آماری شامل 20 نفر از سربازان مراجعه کننده به بیمارستان 505 ارتش در شهر تهران بود که به صورت نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند و در 2 گروه 10 نفری (آزمایش و کنترل) تخصیص یافتند. گروه آزمایش در 10 جلسه 90 دقیقه­ ای تحت آموزش تاب­ آوری قرار گرفت، در حالی که گروه کنترل هیچ مداخله ­ای دریافت نکرد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه‌های استرس ادارک شده (PSS)، پرسشنامه خودگزارشی خودزنی کلونسکی و تاب‌آوری کانر (ISAS) و دیویدسون (CD-RIS) بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم افزار SPSS نسخه 24 استفاده شد. یافته‌ها: میانگین سن سربازان در گروه آزمایش و کنترل به ترتیب 2/3±20/6 و 1/5±20/4 سال و میانگین طول مدت خدمت سربازی به ترتیب 2/5±5/3 و 4/1±6/7 ماه بود. برنامه آموزش تاب‌آوری به طور معنا‌داری استرس (98%) و اقدام به خودزنی (91%) را در سربازان گروه مداخله کاهش و تاب‌آوری را بطور معنی داری (98%) افزایش داد (0.001>p). نتیجه‌گیری: به نظر می­رسد آموزش تاب‌آوری در بهبود نشانگان استرس و اقدام به خودزنی و تاب‌آوری در سربازان موثر می­باشد و می­توان از آن در محیط­ های پادگانی استفاده نمود.fa_IR
dc.format.extent952
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.1.12
dc.subjectآموزش‌تاب‌آوریfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectخودزنیfa_IR
dc.subjectسرباز.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش تاب‌آوری در کاهش استرس و اقدام به خودزنی سربازان، در شهر تهران در سال 1397fa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، دانشکده پزشکی، گروه روان‌شناسی بالینی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentگروه روان‌‌شناسی بالینی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشگاه عاوم پزشکی آزاد اسلامی، دانشکده پزشکی، گروه روانشناسی بالنی، تهران، ایران.fa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی بالینی، دانشگاه علوم پزشکی ارتش جمهور اسلامی ایران، دانشکده پزشکی، گروه روان‌شناسی بالینی، تهران، ایران.fa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue1
dc.citation.spage27
dc.citation.epage35


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد