تاثیر آموزش خودامدادی و دگرامدادی به روش سخنرانی و بسته نرم افزار چندرسانه ای بر میزان دانش پایوران
(ندگان)پدیدآور
دانشمندی, محمدعسگری, علیتدریسی, سید داودعبادی, عباسمختاری, جمیلهنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف: با توجه به ضرورت آموزش خودامدادی و دگرامدادی، تمام پایوران نظام باید این دوره را بگذرانند و انجام این آموزش در نیروهای نظامی قدمت دهساله دارد. این مطالعه بهمنظور بررسی تاثیر آموزش خودامدادی و دگرامدادی به دو روش سخنرانی و بستههای نرمافزار چندرسانهای بر میزان دانش پایوران گردانهای رزم منتخب نظامی شهر تهران انجام شد. روشها: در مطالعهای نیمهتجربی در سال 1389، 60 پایور واجد شرایط ورود به مطالعه از مجموع 300 نفر پایور دو گردان رزم منتخب شهر تهران مورد بررسی قرار گرفتند. نمونهها بهصورت تصادفی به دو گروه 30نفره تقسیم شدند و با دو شیوه آموزش سخنرانی و بستههای نرمافزار چندرسانهای تحت آموزش قرار گرفتند و از آزمون کتبی با سئوالات استاندارد برای تعیین میزان دانش آنان استفاده شد. نتایج پس از جمعآوری با روشهای آماری توصیفی و تحلیلی شامل آزمون T زوجی و T مستقل آزمون دقیق فیشر مقایسه شد و با نرمافزار SPSS 15 تحلیل شد. یافتهها: میانگین نمرات سطح دانش در دو گروه قبل از مداخله با هم تفاوتی نداشت. بعد از مداخله، میانگین نمرات در گروه چندرسانهای افزایش بیشتری داشت. میانگین نمره سطح دانش، بعد از مداخله نسبت به قبل از مداخله در هر دو گروه افزایش یافت که از نظر آماری معنیدار بود (0.001>p ). نتیجهگیری: در صورت مطلوببودن شرایط از نظر زمان و مکان و وجود وسایل کمکآموزشی، آموزش با بستههای نرمافزاری چندرسانهای نسبت به روش سخنرانی میتواند در افزایش سطح دانش پایوران موثرتر باشد.
کلید واژگان
کلیدواژه ها: خودامدادیدگرامدادی
آموزش به شیوه سخنرانی
آموزش به شیوه چندرسانه ای
دانش
طب نظامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2011-04-011390-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهشاپا
1735-15371735-7667




