• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 22, شماره 4
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله طب نظامی
    • دوره 22, شماره 4
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارزش‌های حرفه‌ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه منتخب نظامی شهر تهران سال 1397

    (ندگان)پدیدآور
    وفادار, زهرهرحمتی نجارکلایی, فاطمهپرنده, اکرم
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    967.5کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي اصیل
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف: ارزش‌های حرفه‌ای پرستاری به‌عنوان استانداردهای عمل و چارچوبی برای ارزشیابی رفتار حرفه‌ای است. شناخت دیدگاه پرستاران از ارزش‌های حرفه‌ای، گامی مهمی در جهت تصمیم‌گیری مؤثر و بهبود کیفیت مراقبت از بیمار است. با توجه به وجود دیدگاه‌های متفاوت از درک، اهمیت و به‌کارگیری ارزش‌های حرفه‌ای در دانشجویان پرستاری، این مطالعه با هدف بررسی ارزش‌های حرفه‌ای از دیدگاه دانشجویان پرستاری در دانشگاه علوم پزشکی منتخب نظامی انجام گرفت. روش‌ها: این مطالعه مقطعی- تحلیلی بر روی 134 نفر از دانشجویان یک دانشکده پرستاری نظامی شهر تهران در سال 1397 به روش نمونه‌گیری در دسترس انجام شد. اطلاعات از طریق پرسشنامه ویژگی‌های جمعیت شناختی و مقیاس بازنگری شده ارزش‌های حرفه‌ای پرستاری متشکل از 26 گویه و در پنج بعد (مراقبت، عمل‌گرایی، حرفه‌ای شدن، اعتماد و عدالت) جمع‌آوری شد. تجزیه‌و تحلیل داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS نسخه 16 انجام شد. یافته‌ها: میانگین نمرات ابعاد مراقبت، عمل‌گرایی، اعتماد، حرفه‌ای شدن، عدالت به ترتیب 0/62±4/10، 0/70±3/81، 0/70±4/01، 0/81±3/86، 0/69±4/13 و مجموع ابعاد 0/58±3/99 بود. از دیدگاه دانشجویان، عدالت به‌عنوان بااهمیت‌ترین و عمل‌گرایی کم‌اهمیت‌ترین ابعاد ارزش‌های حرفه‌ای بودند. بین متغیرهای سن، جنسیت، وضعیت تأهل، تحصیلات با ارزش حرفه‌ای رابطه آماری معنی‌دار وجود داشت (05/0>p). نتیجه‌گیری: اگرچه از دیدگاه دانشجویان ارزش‌های حرفه‌ای از اهمیت بالایی برخوردار بوده است، اما درک اهمیت ابعاد ارزش‌های حرفه‌ای مرتبط با برخی از وظایف غیرمراقبتی، مشارکت در انجمن‌های علمی و سیاست‌گذاری‌های حرفه‌ای نیازمند حمایت بیشتری است. لذا برنامه‌ریزی آموزشی مناسب جهت توانمندسازی دانشجویان و پرستاران در همه ابعاد ارزش‌های حرفه‌ای پیشنهاد می‌شود.
    کلید واژگان
    ارزش های حرفه ای
    ارزش های پرستاری
    دانشجویان پرستاری
    دیدگاه
    دانشگاه نظامی.
    طب نظامی

    شماره نشریه
    4
    تاریخ نشر
    2020-07-01
    1399-04-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله
    سازمان پدید آورنده
    دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) دانشکده پرستاری
    دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج) دمرکز تحقیقات بهداشت نظامی
    مرکز تحقیقات طب، قرآن و حدیث، دانشکده پرستاری، دانشگاه علوم پزشکی بقیه ا...(عج)، تهران، ایران

    شاپا
    1735-1537
    1735-7667
    URI
    https://dx.doi.org/10.30491/JMM.22.4.9
    http://militarymedj.ir/article-1-2243-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528560

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب