طراحی برنامه آموزشی آمادگی پرستاران در مواجهه با حوادث زیستی با روش دلفی
(ندگان)پدیدآور
یوسفی, شهلاعبادی, عباسحسینی, سید محمدجوادخاقانی زاده, مرتضیایزدی, مرتضیاحمدی, خدا بخشغلامی, محمدنوع مدرک
Textپژوهشي اصیل
زبان مدرک
فارسیچکیده
اهداف. این مطالعه با هدف طراحی برنامه آموزشی پرستاران در مواجهه با حوادث زیستی انجام گردید. روشها. در این پژوهش از مطالعه توصیفی جهت طراحی برنامه آموزشی پرستاران با روش دلفی و مشارکت 56 نفر از متخصصین در سه دور متوالی از پست الکترونیکی، پست، فاکس و مراجعه حضوری استفاده شد. در دور اول، دو سؤال باز پاسخ، در دور دوم بر اساس نتایج مرحله قبل، چارچوبی نیمهساختاریافته و در دور سوم حیطهها، عناوین و ساعات مورد نیاز هر عنوان تعیین شدند. یافتهها. برای آمادگی پرستاران در مواجهه با حوادث زیستی، سه حیطه اصلی آموزشی شامل: الف) کلیات ، مراقبت و درمان، ب) ایمنی، پیشگیری، حفاظت و کنترل عفونت و ج) آمادگی مدیریتی، با 28 عنوان برای آمادگی طراحی و حدود 34 ساعت معادل دو واحد درسی مورد نیاز بود. نتیجهگیری. 28 عنوان درسی در سه حیطه اصلی، خلاصه اتفاقنظر متخصصین است که از آن میتوان در برنامهریزی آموزشی پرستاران و همچنین برای افزایش آمادگی آنها در مواجهه با حوادث زیستی استفاده کرد.
کلید واژگان
روش دلفیطراحی برنامه آموزشی پرستاران
حوادث زیستی
طب نظامی
شماره نشریه
1تاریخ نشر
2009-04-011388-01-12
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهشاپا
1735-15371735-7667




