نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorحاجی امینی, زهراfa_IR
dc.contributor.authorزمانی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorفتحی آشتیانی, علیfa_IR
dc.contributor.authorعبادی, عباسfa_IR
dc.contributor.authorخمسه, فریالfa_IR
dc.contributor.authorقریشی, سید حمیدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T05:56:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T05:56:06Z
dc.date.available1399-08-22T05:56:05Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T05:56:06Z
dc.date.issued2011-01-01en_US
dc.date.issued1389-10-11fa_IR
dc.identifier.citationحاجی امینی, زهرا, زمانی, محمد, فتحی آشتیانی, علی, عبادی, عباس, خمسه, فریال, قریشی, سید حمید. (1389). عوامل جمعیت‌شناختی مرتبط با واکنش‌های هیجانی سربازان. مجله طب نظامی, 12(4), 211-216.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-747-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528426
dc.description.abstract  اهداف: ورود به محیط نظامی در اوایل دوران جوانی، مقطع بسیار حساسی در زندگی جوانان هر کشوری به­‌حساب می­‌آید و قرارگرفتن در چنین شرایطی اغلب با فشار، نگرانی و بروز واکنش­‌های هیجانی همراه است. این مطالعه با هدف بررسی عوامل جمعیت‌­شناختی مرتبط با واکنش­‌های هیجانی در سربازان آموزشی انجام شد.   روش­‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، دو گروهان دارای مجموعاً 320 سرباز به‌­طور تصادفی ساده از چند پادگان در استان‌های مختلف کشور انتخاب و تعداد 291 نفر در مطالعه وارد شدند. وضعیت واکنش­‌های هیجانی (استرس، اضطراب و افسردگی) آنها با پرسش­‌نامه استاندارد DASS 21 مورد سنجش قرار گرفت. داده‌­ها با نرم‌­افزار SPSS 15 با روش‌­های آمار توصیفی و آزمون­‌های پارامتریک تجزیه و تحلیل شد.   یافته­‌ها: میزان استرس در 8/14%، اضطراب در 3/31% و افسردگی در 2/18% از سربازان، در محدوده شدید یا خیلی­‌شدید قرار داشت. در زمینه ارتباط بین واکنش­‌های هیجانی و عوامل دموگرافیک، نتایج نشان داد بین سطح تحصیلات، شغل قبلی، رضایت از درآمد، نوع سرپرستی، سابقه مصرف مواد مخدر و سابقه خانوادگی ابتلا به بیماری‌های روحی- روانی با میزان واکنش‌­های هیجانی ارتباط معنی­‌دار آماری وجود داشت (0.05>p).   نتیجه­‌گیری: با توجه به فراوانی واکنش‌­های هیجانی در سربازان و تاثیر عوامل استرس‌­زای محیط نظامی بر احتمال تشدید آنها، لازم است تدابیر مدیریتی و آموزشی به­‌منظور پیشگیری، کنترل و کاهش این واکنش­‌ها برای سربازان طی دوره آموزشی اندیشیده شود.fa_IR
dc.format.extent393
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.subjectکلیدواژه ها: سربازfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectعوامل جمعیت شناختیfa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleعوامل جمعیت‌شناختی مرتبط با واکنش‌های هیجانی سربازانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.citation.volume12
dc.citation.issue4
dc.citation.spage211
dc.citation.epage216


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد