نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامیری, مانداناfa_IR
dc.contributor.authorدوران, بهنازfa_IR
dc.contributor.authorسلیمی, سید حسینfa_IR
dc.contributor.authorضرغامی, محمد حسینfa_IR
dc.contributor.authorغلامی فشارکی, محمدfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T05:55:37Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T05:55:37Z
dc.date.available1399-08-22T05:55:37Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T05:55:37Z
dc.date.issued2019-09-01en_US
dc.date.issued1398-06-10fa_IR
dc.identifier.citationامیری, ماندانا, دوران, بهناز, سلیمی, سید حسین, ضرغامی, محمد حسین, غلامی فشارکی, محمد. (1398). ارتباط عوامل استرس‌زای دانشجویی با مشکلات روانشناختی در دانشجویان یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی در شهر تهران. مجله طب نظامی, 21(4), 380-389.fa_IR
dc.identifier.issn1735-1537
dc.identifier.issn1735-7667
dc.identifier.urihttp://militarymedj.ir/article-1-2157-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/528383
dc.description.abstractزمینه و هدف: وجود منابع استرس‌زا و تاثیر آنها بر سلامت روان در دوران دانشجویی، می‌تواند ضمن ایجاد اختلال در عملکرد تحصیلی، عملکرد حرفه ای دانشجویان نظامی را نیز تحت تاثیر قرار دهد. هدف از مطالعه حاضر بررسی ارتباط عوامل استرس‌زای دانشجویی با مشکلات روانشناختی (استرس، اضطراب و افسردگی) در دانشجویان یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی در شهر تهران بود. روش ها: این مطالعه به روش توصیفی- مقطعی صورت گرفت. گروه نمونه شامل 319 نفر از دانشجویان دانشکده های پزشکی، داروسازی، پرستاری و بهداشت یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی بود که در سال تحصیلی 97- 96 در دانشگاه مشغول به تحصیل بودند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه بود. جهت سنجش منابع استرس در دانشجویان از پرسشنامه استرس زاهای دانشجویی (SSQ) و جهت سنجش اضطراب و استرس و افسردگی از پرسشنامه DASS استفاده شد. داده ها با استفاده از روش‌های آماری توصیفی و همبستگی و تحلیل مسیر و بوسیله نرم افزارهای SPSS و Amos تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: 319 دانشجو؛ (86% ) 273 مرد و (14%) 46 زن شرکت داشتند. میانگین سن دانشجویان 1/97 ± 22/32 سال بود. 22/64 درصد از دانشجویان به استرس شدید تا خیلی شدید، 34/27 درصد از آنها به اضطراب شدید تا خیلی شدید و 35/65 درصد به افسردگی شدید تا خیلی شدید دچار هستند. سه منبع ایجادکننده استرس یعنی استرس زاهای شرایط تحصیلی، استرس زاهای محیط تحصیلی، و استرس‌زاهای فارغ التحصیلی بطور معنادار (P≤0.05) با استرس، اضطراب و افسردگی در دانشجویان ارتباط نشان دادند. متغیر استرس زاهای محیط خوابگاه با استرس و اضطراب ارتباط مستقیم داشت اما هیچ ارتباط مستقیم و یا غیرمستقیمی با افسردگی نشان نداد. نتیجه گیری: وجود انواع ارتباط مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای استرس‌زای دانشجویی با متغیرهای روانشناختی در دانشجویان علوم پزشکی، اهمیت کنترل انواع منابع فشار روانی مرتبط با دوره تحصیلی در دانشگاه جهت مدیریت سلامت روان دانشجویان را نشان می دهد.fa_IR
dc.format.extent918
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی بقیه اللهfa_IR
dc.relation.ispartofمجله طب نظامیfa_IR
dc.subjectاضطرابfa_IR
dc.subjectاسترسfa_IR
dc.subjectافسردگیfa_IR
dc.subjectدانشجوfa_IR
dc.subjectسلامت روان.fa_IR
dc.subjectطب نظامیfa_IR
dc.titleارتباط عوامل استرس‌زای دانشجویی با مشکلات روانشناختی در دانشجویان یک دانشگاه علوم پزشکی نظامی در شهر تهرانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشي اصیلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)fa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات علوم رفتاری، انستیتو سبک زندگی، دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی بقیه الله(عج)fa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.citation.volume21
dc.citation.issue4
dc.citation.spage380
dc.citation.epage389


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد