• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 19, شماره 9
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 19, شماره 9
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    طراحی و تحلیل مکانیزم با لولاهای انعطاف‌پذیر برای اندازه‌گیری دقیق نیرو و گشتاور بالانس تونل باد

    (ندگان)پدیدآور
    مختاری, علیرضایوسفی, شهراممسیبی, مسعود
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.438 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    در تونل‌های باد، برای اندازه‌گیری ۶ مولفه نیرو و گشتاور وارد بر مدل هواپیما از وسیله‌ای به نام بالانس اندازه‌گیری استفاده می‌شود. مجموعه بالانس اندازه‌گیری، شامل ۲ بخش اصلی سازه بالانس و تجهیزات الکترونیکی است. در این تحقیق، برای دستیابی به پیکر‌بندی مطلوب سازه بالانس، یک مکانیزم‌ با لولاهای انعطاف‌پذیر طراحی شده است. در روند طراحی ساختار هندسی این مکانیزم، چیدمانی ۶ ستون لودسل- لولای انعطاف‌پذیر به‌صورت هدفمند انجام شده است. از مزایای این لولای انعطاف‌پذیر نسبت به لولاهای متداول، عدم وجود لقی و اصطکاک، کم‌حجم بودن، فشردگی و رفتار خطی آن است. در مکانیزم بالانس، اثر تقابلی مولفه‌های نیرو و گشتاور بر ۶ ستون لودسل- لولا، خطای کوپلینگ ایجاد می‌کند. هر چقدر خطای کوپلینگ بزرگتر باشد، خطای اندازه‌گیری مقادیر نیرو و گشتاور نیز افزایش می‌یابد. یکی از منابع اصلی این نوع خطا مربوط به سازه مکانیزم بالانس بوده و علت آن ناکافی بودن نسبت انعطاف‌پذیری محوری به جانبی ستون‌های یاد شده است. هدف این تحقیق، طراحی بهینه مکانیزم انعطاف‌پذیر به‌منظور دستیابی به حداقل خطای کوپلینگ سازه‌ای است. به همین منظور ابتدا قیدهای طراحی لولای انعطاف‌پذیر و روابط تحلیلی حاکم بر مکانیزم انعطاف‌پذیر استخراج شده و سپس با تشکیل ماتریس خطای کوپلینگ سازه‌ای، طراحی بهینه مکانیزم بالانس انجام شده است. برای اعتبارسنجی روابط تحلیلی و بررسی صحت نتایج، مساله با تحلیل المان محدود نیز مقایسه شده است. با ساخت مکانیزم بالانس و اندازه‌گیری مقادیر نیرو و گشتاور، نتایج نشان می‌دهد که با کاهش سهم خطاهای کوپلینگ سازه‌ای لولاها، خطاهای اندازه‌گیری مقادیر ۶ مولفه نیرو و گشتاور بالانس کاهش یافته‌اند.  
    کلید واژگان
    لولای انعطاف‌پذیر
    لودسل
    بالانس
    نیرو
    گشتاور

    شماره نشریه
    9
    تاریخ نشر
    2019-09-01
    1398-06-10
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    گروه دینامیک، کنترل و ارتعاشات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین‌شهر، ایران
    گروه دینامیک، کنترل و ارتعاشات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین‌شهر، ایران
    گروه دینامیک، کنترل و ارتعاشات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، شاهین‌شهر، ایران

    شاپا
    1027-5940
    2476-6909
    URI
    http://mme.modares.ac.ir/article-15-19599-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/524979

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب