مدلسازی روانکـاری الاستوهیدرودینامیک مکانیزم پیرو و بادامـک مسطح با روانکار گریس به روش چند شبکهای
(ندگان)پدیدآور
ترابی, امیراکبرزاده, صالحسلیم پور, محمدرضانوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
مسئله روانکاری پیرو و بادامک از جمله مسایل پر چالش علم ترایبولوژی است که در آن بسیاری از مکانیزمهای روانکاری نقش دارند. اثراتی نظیر تغییرات گذرا به همراه فشردگی لایه روانکار، تغییر شکل الاستیک سطوح و تغییر خواص روانکار با افزایش فشار به طور همزمان وجود دارند. در این مقاله تلاش شده است تا علاوه بر منظور کردن پارامترهای مختلف مؤثر در این مسئله، اثر استفاده از یک روانکار غیر نیوتنی مانند گریس با استفاده از مدلسازی عددی بررسی شود. مدل رفتاری اسوالد برای گریس به همراه دیگر معادلات حاکم بر مسئله روانکاری الاستوهیدرودینامیک مکانیزم پیرو و بادامک فرمولبندی و با استفاده از روش اختلاف محدود گسسته شدهاند. به منظور حل مجموعه معادلات از روش پیشرفته چندشبکهای استفاده شده و نتایج به صورت مقایسه یک روانکار نیوتنی که روغن پایه گریس محسوب میشود با روانکار غیرنیوتنی گریس ارایه گردیده است. نتایج بدست آمده با یافتههای حاصله از روشهای عددی دیگر نظیر نیوتن رافسون صحت سنجی شده است. حل مسئله بیانگر کاهش حداکثر فشار روانکار در هنگام استفاده از گریس و در عین حال کم شدن ضخامت لایه روانکار گریس است. افزایش سرعت باعث افزایش ضخامت لایه روانکار در حالت استفاده از روغن میشود اما اثر محسوسی بر روی ضخامت گریس ندارد.
کلید واژگان
روانکار غیرنیوتونیالاستوهیدرودینامیک
پیرو و بادامک
گریس
روش چند شبکهای
شماره نشریه
4تاریخ نشر
2015-06-011394-03-11
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهاناستادیار دانشگاه صنعتی اصفهان
دانشکده مهندسی مکانیک دانشگاه صنعتی اصفهان
شاپا
1027-59402476-6909




