نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorسجادمنش, سیدمرتضیfa_IR
dc.contributor.authorمجدم, محمدfa_IR
dc.contributor.authorمحسنی, آرمانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T04:50:42Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T04:50:42Z
dc.date.available1399-08-22T04:50:42Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T04:50:42Z
dc.date.issued2019-10-01en_US
dc.date.issued1398-07-09fa_IR
dc.identifier.citationسجادمنش, سیدمرتضی, مجدم, محمد, محسنی, آرمان. (1398). بررسی رفتار حباب جدایش روی سطح مکش یک پره لیفت ‌بالا در توربین فشارپایین با استفاده از تجزیه مدهای متعامد سره. مهندسی مکانیک مدرس, 19(10), 2431-2441.fa_IR
dc.identifier.issn1027-5940
dc.identifier.issn2476-6909
dc.identifier.urihttp://mme.modares.ac.ir/article-15-26287-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/523559
dc.description.abstractspan style=font-size:12px;span style=font-family:iransharp;موتورهای توربوفن به صورت گسترده در هواپیماهای امروزی به کار می‌روند. توربین‌های فشارپایین سنگین‌ترین جزء موتورهای توربوفن هستند و کاهش‌دادن وزن آنها در کاهش مصرف سوخت ویژه و بهبود راندمان کلی این موتورها بسیار تاثیرگذار است. یکی از راه‌های کاهش وزن، کاهش تعداد پره‌ها است که با افزایش بارگذاری روی هر پره همراه می‌شود و به این منظور می‌توان از ایرفویل‌های لیفت‌بالا در طراحی استفاده کرد. با توجه به بالابودن احتمال جدایش در این پره‌ها، شناسایی موقعیت و اندازه حباب جدایش برای تعیین مقدار افت انرژی جریان اهمیت فراوان دارد. در این پژوهش ردیف پره لیفت‌بالای span dir=LTRT۱۰۶D-EIZ/span به روش میانگین‌گیری رینولدز معادلات ناویر- استوکس ناپایا span dir=LTR(URANS)/span با مدل آشفتگی تنش برشی span dir=LTR(SST)/span و مدل گذار nbsp;در دو عدد رینولدز ۲۰۰,۰۰۰ و ۶۰,۰۰۰ و عدد ماخ آیزنتروپیک خروجی ۰/۴ که بیانگر شرایط جریان در توربین فشارپایین است، به صورت دوبعدی شبیه‌سازی عددی شده است. نتایج نشان می‌دهند هنگامی که عدد رینولدز بزرگ باشد، روی سطح مکش حباب جدایش کوچک و محدود باقی می‌ماند و لایه برشی جداشده به سطح پره بازگشته و مقدار افت انرژی جریان کاهش می‌یابد. درحالی که در عدد رینولدز کم‌، حباب جدایش بزرگ شده و افت انرژی سیال افزایش می‌یابد. حباب جدایش به صورت مستقیم از خطوط همتراز فشار قابل تشخیص نیست اما بررسی میدان فشار به روش تجزیه مدهای متعامد سره، قابلیت شناسایی ساختارهای درون جریان شامل کشش گردابه، شروع جدایش و بازگشت جریان به سطح را به دست می‌دهد. هنگامی که اندازه حباب جدایش بزرگ است، ساختارهای گردابی بزرگی در سطح مکش تشکیل می‌شود. رهایی این گردابه‌های بزرگ باعث افزایش بیش از ۵۰% مقدار افت پروفیل می‌شود./span/spanbr nbsp;fa_IR
dc.format.extent1380
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectتوربین فشارپایینfa_IR
dc.subjectپره لیفت‌بالاfa_IR
dc.subjectحباب جدایشfa_IR
dc.subjectلایه برشی جداشدهfa_IR
dc.subjectتجزیه مدهای متعامد سرهfa_IR
dc.titleبررسی رفتار حباب جدایش روی سطح مکش یک پره لیفت ‌بالا در توربین فشارپایین با استفاده از تجزیه مدهای متعامد سرهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentگروه تبدیل انرژی، دانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume19
dc.citation.issue10
dc.citation.spage2431
dc.citation.epage2441


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد