نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمعین فرد, حمیدfa_IR
dc.contributor.authorمعتکف ایمانی, بهنامfa_IR
dc.contributor.authorداودی, مرتضیfa_IR
dc.contributor.authorرحیم زاده, امینfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T04:49:46Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T04:49:47Z
dc.date.available1399-08-22T04:49:46Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T04:49:47Z
dc.date.issued2015-05-01en_US
dc.date.issued1394-02-11fa_IR
dc.identifier.citationمعین فرد, حمید, معتکف ایمانی, بهنام, داودی, مرتضی, رحیم زاده, امین. (1394). ناپایداری دینامیکی در تیرهای با مقطع متغیر در اثر تحریک باد. مهندسی مکانیک مدرس, 15(3), 153-161.fa_IR
dc.identifier.issn1027-5940
dc.identifier.issn2476-6909
dc.identifier.urihttp://mme.modares.ac.ir/article-15-7432-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/523501
dc.description.abstractمدل‌سازی دینامیکی تیرها تحت تاثیر نیروهای آیرودینامیکی در بسیاری از شاخه‌های مهندسی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله روش جدیدی برای مدل‌سازی حوزه‌ی زمان تیرهای یکسرگیردار با خواص هندسی و فیزیکی متغیر در طول تیر، تحت تحریک جریان باد ارائه می‌شود. در ابتدا با استفاده از اصل همیلتون و با فرض تئوری اویلر-برنولی معادله دیفرانسیل با مشتق جزئی حرکت تیرِ با مقطع متغیر استخراج می‌گردد. در ادامه از یک روش عددی تفاضل محدود برای تعیین فرکانس‌های طبیعی و شکل مود‌های تیر با مقطع متغیر استفاده شده است. در قدم بعدی با استفاده از روش گلرکین و بر پایه شکل مودهای استخراج شده در مرحله قبل، معادله دیفرانسیل با مشتقات جزئی حرکت تیر، تبدیل به معادله دیفرانسیلی معمولی با ترم‌های غیر خطی تحریک می‌گردد. نیروهای آیرودینامیکی با استفاده از نرم افزار کد باز XFOIL مدل‌سازی شده‌اند. تیر مورد بررسی دارای مشخصات منطبق بر پره توربین بادی 100 کیلوواتی است که هم اکنون در پژوهشکده هواخورشید دانشگاه فردوسی مشهد در مرحله ساخت و راه‌اندازی است. نتایج شبیه‌سازی مشخص می‌نماید که در نظر گرفتن یک شکل مود در روش گلرکین برای تخمین پاسخ دینامیکی تیر، جوابهای قابل قبولی خواهد داشت. همچنین مشاهده شد که سرعت ناپایداری با میرایی مودال تیر نسبت مستقیم دارد و به گونه‌ای است که سرعت ناپایداری در تیرهای با میرایی بالاتر، بیشتر از سرعت ناپایداری در تیرهای با میرایی پایین‌تر است. نتایج حاصل از این مطالعه می‌توانند به خوبی در طراحی بهینه تیرهای با خواص هندسی و فیزیکی متغیر مورد استفاده قرار بگیرند.fa_IR
dc.format.extent416
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectتیر مقطع متغیرfa_IR
dc.subjectشبیه سازی حوزه زمانfa_IR
dc.subjectسرعت ناپایداریfa_IR
dc.subjectتحریک بادfa_IR
dc.titleناپایداری دینامیکی در تیرهای با مقطع متغیر در اثر تحریک بادfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentVakil Abad BLVD Ferdowsi University of Mashhadfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشگاه فردوسیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه فردوسیfa_IR
dc.contributor.departmentپژوهشکده هوا-خورشید دانشگاه فردوسی مشهدfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue3
dc.citation.spage153
dc.citation.epage161


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد