| dc.contributor.author | معین فرد, حمید | fa_IR |
| dc.contributor.author | معتکف ایمانی, بهنام | fa_IR |
| dc.contributor.author | داودی, مرتضی | fa_IR |
| dc.contributor.author | رحیم زاده, امین | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T04:49:46Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T04:49:47Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T04:49:46Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T04:49:47Z | |
| dc.date.issued | 2015-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | معین فرد, حمید, معتکف ایمانی, بهنام, داودی, مرتضی, رحیم زاده, امین. (1394). ناپایداری دینامیکی در تیرهای با مقطع متغیر در اثر تحریک باد. مهندسی مکانیک مدرس, 15(3), 153-161. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1027-5940 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6909 | |
| dc.identifier.uri | http://mme.modares.ac.ir/article-15-7432-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/523501 | |
| dc.description.abstract | مدلسازی دینامیکی تیرها تحت تاثیر نیروهای آیرودینامیکی در بسیاری از شاخههای مهندسی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این مقاله روش جدیدی برای مدلسازی حوزهی زمان تیرهای یکسرگیردار با خواص هندسی و فیزیکی متغیر در طول تیر، تحت تحریک جریان باد ارائه میشود. در ابتدا با استفاده از اصل همیلتون و با فرض تئوری اویلر-برنولی معادله دیفرانسیل با مشتق جزئی حرکت تیرِ با مقطع متغیر استخراج میگردد. در ادامه از یک روش عددی تفاضل محدود برای تعیین فرکانسهای طبیعی و شکل مودهای تیر با مقطع متغیر استفاده شده است. در قدم بعدی با استفاده از روش گلرکین و بر پایه شکل مودهای استخراج شده در مرحله قبل، معادله دیفرانسیل با مشتقات جزئی حرکت تیر، تبدیل به معادله دیفرانسیلی معمولی با ترمهای غیر خطی تحریک میگردد. نیروهای آیرودینامیکی با استفاده از نرم افزار کد باز XFOIL مدلسازی شدهاند. تیر مورد بررسی دارای مشخصات منطبق بر پره توربین بادی 100 کیلوواتی است که هم اکنون در پژوهشکده هواخورشید دانشگاه فردوسی مشهد در مرحله ساخت و راهاندازی است. نتایج شبیهسازی مشخص مینماید که در نظر گرفتن یک شکل مود در روش گلرکین برای تخمین پاسخ دینامیکی تیر، جوابهای قابل قبولی خواهد داشت. همچنین مشاهده شد که سرعت ناپایداری با میرایی مودال تیر نسبت مستقیم دارد و به گونهای است که سرعت ناپایداری در تیرهای با میرایی بالاتر، بیشتر از سرعت ناپایداری در تیرهای با میرایی پایینتر است. نتایج حاصل از این مطالعه میتوانند به خوبی در طراحی بهینه تیرهای با خواص هندسی و فیزیکی متغیر مورد استفاده قرار بگیرند. | fa_IR |
| dc.format.extent | 416 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Mechanical Engineering | en_US |
| dc.subject | تیر مقطع متغیر | fa_IR |
| dc.subject | شبیه سازی حوزه زمان | fa_IR |
| dc.subject | سرعت ناپایداری | fa_IR |
| dc.subject | تحریک باد | fa_IR |
| dc.title | ناپایداری دینامیکی در تیرهای با مقطع متغیر در اثر تحریک باد | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | Vakil Abad BLVD Ferdowsi University of Mashhad | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشگاه فردوسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه فردوسی | fa_IR |
| dc.contributor.department | پژوهشکده هوا-خورشید دانشگاه فردوسی مشهد | fa_IR |
| dc.citation.volume | 15 | |
| dc.citation.issue | 3 | |
| dc.citation.spage | 153 | |
| dc.citation.epage | 161 | |