| dc.contributor.author | نجات, امیر | fa_IR |
| dc.contributor.author | کاویانی, حمید رضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T04:43:58Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T04:43:59Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T04:43:58Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T04:43:59Z | |
| dc.date.issued | 2017-01-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1395-10-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | نجات, امیر, کاویانی, حمید رضا. (1395). بهینهسازی آیرودینامیکی پره توربین بادی محور افقی رده مگاواتی با استفاده از الگوریتم ازدحام ذرات. مهندسی مکانیک مدرس, 16(11), 1-11. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1027-5940 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6909 | |
| dc.identifier.uri | http://mme.modares.ac.ir/article-15-3554-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/523149 | |
| dc.description.abstract | در این مقاله یک روش بهینهسازی آیرودینامیکی سریع و کارآمد برای توربینهای بادی کلاس مگاوات ارائه شده است. برای این منظور توربین بادی دبلیوپی-پایه با توان خروجی نامی 1.5 مگاوات به عنوان مورد آزمون استفاده میشود. در این تحقیق از روش بهینهسازی ازدحام ذرات استفاده شده است. برای افزایش کارآیی و سرعت چرخه بهینهسازی مطالعه پارامتری بر روی روش بهینهسازی ازدحام ذرات انجام شده است. برای محدود کردن تعداد متغیرها از روش انتقال تابع کلاس/تابع شکل برای پارامتری نمودن هندسه پره استفاده شده و درجه مناسب چند جملهای توابع شکل برای ایرفویل اس-818، اس-825 و اس-826 تعیین شده است. روش بهینه شده اندازه حرکت المان پره برای برآورد توان خروجی توربین باد در چرخه بهینهسازی استفاده میشود. بدین منظور ابتدا اعتبار این روش بوسیله مقایسه با دادههای تجربی و دادههای دینامیک سیالات محاسباتی توربین آ-او-سی مورد بررسی قرار میگیرد. دادههای آیرودینامیکی مورد نیاز برای روش بهینه شده اندازه حرکت المان پره با استفاده از نرمافزار ایکسفویل بدست میآید. دادههای خروجی نرمافزار ایکسفویل و دینامیک سیالات محاسباتی برای ضریب فشار ایرفویل با استفاده از دادههای تجربی اعتبار سنجی شده است. زاویه پیچش، وتر و 3 نوع ایرفویل مورد استفاده برای تمام بخشهای پرههای توربین بهینهسازی شده است. بهینهسازی با استفاده از قیود واقعبینانه انجام شده است. عملکرد هندسه بهینهسازی شده نهایی از طریق معادلات حالت پایای تراکم ناپذیر ناویر-استوکس همراه با مدل آشفتگی انتقال تنش برشی شبیه سازی شده است. نتایج نشان میدهند که حدود 4 درصد افزایش توان برای توربین بدست آمده است. | fa_IR |
| dc.format.extent | 660 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Mechanical Engineering | en_US |
| dc.subject | بهینهسازی | fa_IR |
| dc.subject | آیرودینامیک | fa_IR |
| dc.subject | الگوریتم ازدحام ذرات | fa_IR |
| dc.subject | توربین بادی محور افقی | fa_IR |
| dc.title | بهینهسازی آیرودینامیکی پره توربین بادی محور افقی رده مگاواتی با استفاده از الگوریتم ازدحام ذرات | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | دانشیار پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشجو/ پردیس دانشکدههای فنی دانشگاه تهران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 16 | |
| dc.citation.issue | 11 | |
| dc.citation.spage | 1 | |
| dc.citation.epage | 11 | |