نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorتوفیق, محمد علیfa_IR
dc.contributor.authorمحجوب, محمدfa_IR
dc.contributor.authorآیتی, موسیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T04:43:21Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T04:43:22Z
dc.date.available1399-08-22T04:43:21Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T04:43:22Z
dc.date.issued2015-11-01en_US
dc.date.issued1394-08-10fa_IR
dc.identifier.citationتوفیق, محمد علی, محجوب, محمد, آیتی, موسی. (1394). مقایسه دو کنترل‌کننده به روش فیدبک خطی‌ساز با هدف ردیابی مسیر بر روی یک عمودپرواز شش- ملخه با ساختار جدید. مهندسی مکانیک مدرس, 15(9), 199-208.fa_IR
dc.identifier.issn1027-5940
dc.identifier.issn2476-6909
dc.identifier.urihttp://mme.modares.ac.ir/article-15-5485-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/523113
dc.description.abstractدر این مقاله یک عمودپرواز شش-ملخه با پیکربندی جدید، مدلسازی شده و به منظور تعقیب مسیر مطلوب، از روش فیدبک خطی‌ساز با دو رویکرد، استفاده گردیده است. امروزه کوادروتورها به دلیل ساختار مکانیکی ساده و قابلیت مانوردهی بالا، یکی از پراستفاده‌ترین پرنده‌های بدون سرنشین هستند ولی به دلیل ظرفیت حمل بار پایین، در برخی کاربردها با محدودیت مواجه می‌باشند. در مدل پیشنهادی که دارای نوآوری بوده، دو ملخ هم‌محور با دور ثابت و با جهت چرخش مخالف به مرکز کوادروتور اضافه گردیده تا علاوه بر افزایش ظرفیت حمل بار، باعث افزایش پایداری آن در برابر بادهای عرضی شده و در عین حال دینامیک و نحوه هدایت آن بدون تغییر بماند. مدلسازی دینامیکی پرنده به روش نیوتن- اویلر انجام شده و معادلات بدست آمده غیرخطی، زیرتحریک ، جفت شده و ناپایدار می‌باشند. برای کنترل عمودپرواز، روش فیدبک خطی-ساز به دو صورت ارائه گردیده است. در رویکرد اول، از فیدبک خطی‌ساز به صورت متداول استفاده شده که کنترل‌کننده‌ای با حجم محاسبات بالا و شامل مشتق‌ مرتبه سوم خروجی حاصل می‌گردد که به نویز حسگرها بسیار حساس می‌باشد. در رویکرد دوم، با تفکیک دینامیک پرنده به دو زیرسیستم انتقالی و دورانی، کنترل‌کننده سلسله مراتبی به روش فیدبک خطی‌ساز طراحی می‌گردد که به مراتب ساده‌تر و پیاده‌سازی آن نیز آسان‌تر می‌باشد. همچنین، برای جبران دینامیک عملگرها از الگوریتم فیدبک خطی‌ساز دو مرحله‌ای استفاده شده است. نتایج شبیه‌سازی نشان می‌دهد که سیستم کنترلی طراحی‌شده با رویکرد دوم، عملکرد بهتری در ردیابی مسیر مطلوب و کاهش اثر اغتشاش دارد.fa_IR
dc.format.extent1357
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectعمودپرواز شش- ملخهfa_IR
dc.subjectپرنده بدون سرنشینfa_IR
dc.subjectکوادروتور بهبودیافتهfa_IR
dc.subjectفیدبک خطی‌سازfa_IR
dc.titleمقایسه دو کنترل‌کننده به روش فیدبک خطی‌ساز با هدف ردیابی مسیر بر روی یک عمودپرواز شش- ملخه با ساختار جدیدfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوfa_IR
dc.contributor.departmentهیات علمی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار دانشکده فنی دانشگاه تهرانfa_IR
dc.citation.volume15
dc.citation.issue9
dc.citation.spage199
dc.citation.epage208


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد