نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصباغ‌یزدی, سعیدرضاfa_IR
dc.contributor.authorجمشیدی, مجتبیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T04:41:06Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T04:41:06Z
dc.date.available1399-08-22T04:41:06Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T04:41:06Z
dc.date.issued2020-05-01en_US
dc.date.issued1399-02-12fa_IR
dc.identifier.citationصباغ‌یزدی, سعیدرضا, جمشیدی, مجتبی. (1399). بررسی آزمایشگاهی پدیده تاخت‌باد تک‌حلقه در کابل‌های انتقال برق و تاثیر استفاده از روکش‌های موضعی به‌منظور مقابله با آن. مهندسی مکانیک مدرس, 20(5), 1171-1185.fa_IR
dc.identifier.issn1027-5940
dc.identifier.issn2476-6909
dc.identifier.urihttp://mme.modares.ac.ir/article-15-33271-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/522966
dc.description.abstractتاخت‌باد نوسان با دامنه زیاد و فرکانس کم کابل‌های خطوط انتقال برق است که در اثر وزش باد به‌صورت امواج ایستا  با حلقه‌های تکی یا بیشتر در هر دهنه رخ می‌دهد. براساس داده‌های میدانی، تعداد قابل توجهی از رخدادهای تاخت‌باد به‌صورت نوسانات تک‌حلقه اتفاق می‌افتد که در اثر آن نیروی دینامیکی قابل توجهی به دکل‌ها وارد می‌شود. در این مقاله نتایج آزمایش تونل باد روی یک نمونه مقیاس شده خط انتقال برق شامل دو دهنه کابل تکی با در نظر گرفتن دو نوع مقره انتهای بسته و معلق و همچنین بارگذاری ایرودینامیکی یکنواخت و غیریکنواخت (با استفاده از تونل باد جریان آزاد) برای بررسی رفتار ایرودینامیکی کابل‌ها در تحت تاثیر پدیده تاخت‌باد ارایه شده است. سپس براساس شناسایی بحرانی‌ترین حالت نوسان کابل‌ها، راهکاری بر مبنای افزایش مقاومت خمشی آنها از طریق به‌کارگیری روکش‌های موضعی سخت‌کننده پیشنهاد شده است. نتایج به دست آمده نشان داد که بحرانی‌ترین حالت نوسان کابل‌ها در پدیده تاخت‌باد، مربوط به نوسان تک‌حلقه است که در نتیجه اندرکنش بین کابل‌های دهنه‌های مجاور تحت بارگذاری ایرودینامیکی غیریکنواخت و به‌کارگیری مقره‌های معلق رخ می‌دهد و طی آن نیروی‌های دینامیکی وارد بر تکیه‌گاه‌ها حدود ۲۰% بیش از حالتی است که کابل‌ها به دلیل اتصال انتهای بسته به دکل‌ها به صورت دو حلقه نوسان می‌کنند. همچنین به‌کارگیری روکش‌های موضعی به اندازه ۲۰% طول دهنه کابل باعث کاهش حدود ۲۷% در نیروی دینامیکی وارد بر سازه نگهدارنده نسبت به حالت بدون روکش می‌شود.fa_IR
dc.format.extent1747
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectتاخت‌بادfa_IR
dc.subjectتونل بادfa_IR
dc.subjectروکش موضعیfa_IR
dc.subjectمدل‌سازی تحریف‌شدهfa_IR
dc.subjectبار ایرودینامیکیfa_IR
dc.subjectمقرهfa_IR
dc.titleبررسی آزمایشگاهی پدیده تاخت‌باد تک‌حلقه در کابل‌های انتقال برق و تاثیر استفاده از روکش‌های موضعی به‌منظور مقابله با آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، تهران، ایرانfa_IR
dc.citation.volume20
dc.citation.issue5
dc.citation.spage1171
dc.citation.epage1185


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد