نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorپاشایی, پویاfa_IR
dc.contributor.authorشاکری, محسنfa_IR
dc.contributor.authorنوروزی, سلمانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T04:33:56Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T04:33:57Z
dc.date.available1399-08-22T04:33:56Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T04:33:57Z
dc.date.issued2017-11-01en_US
dc.date.issued1396-08-10fa_IR
dc.identifier.citationپاشایی, پویا, شاکری, محسن, نوروزی, سلمان. (1396). تحلیل خطا‌های ابعادی صفحات دوقطبی فلزی در تک سلول پیل سوختی پلیمری. مهندسی مکانیک مدرس, 17(9), 55-64.fa_IR
dc.identifier.issn1027-5940
dc.identifier.issn2476-6909
dc.identifier.urihttp://mme.modares.ac.ir/article-15-5235-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/522518
dc.description.abstractتوسعه‌ی فناوری پیل‌های سوختی پلیمری جهت تولید برق و حرارت در سال‌های اخیر مورد توجه قرار گرفته‌است. در میان اجزای اصلی پیل‌های سوختی پلیمری، صفحات دوقطبی تأثیر قابل توجهی بر هزینه‌ و کارایی سامانه دارند. صفحات دوقطبی فلزی شکل‌دهی شده با ورق‌های نازک، به دلیل مزایایی همچون هزینه‌، استحکام مکانیکی و چگالی توان مناسب به عنوان جایگزین صفحات مرسوم گرافیتی گسترش یافته‌اند. انعطاف‌پذیری این قطعات و برگشت فنری حین شکل‌دهی، خطاهای ابعادی را اجتناب‌ناپذیر می‌نماید و منجر به توزیع نامناسب فشار تماسی صفحات دوقطبی با لایه نفوذ گاز و افت کارایی پیل سوختی می‌گردد. افزایش بیش از حد دقت تولید صفحات دوقطبی موجب افزایش هزینه و کاهش قابلیت گسترش عمومی فناوری می‌شود. بنابراین، به‌منظور کاهش هزینه‌های غیرضروری، مدیریت طراحی و ساخت، بهبود کارایی و تدوین دانش فنی، تحلیل خطاهای ابعادی صفحات دوقطبی فلزی توسط روش اجزا محدود و شبیه‌سازی مونت‌کارلو انجام می‌گردد. ابتدا مدل تماس صفحه‌ی دوقطبی و لایه نفوذ گاز توسعه می‌یابد و ارتفاع کانال‌ها و دندانه‌های صفحه‌ی دوقطبی بصورت پارامتری با تغییرات تصادفی و توزیع نرمال خطای ابعادی مطرح می‌گردد. سپس، توزیع فشار روی لایه نفوذ گاز (Pave و Pstd) به ازای خطاهای ابعادی مختلف توسط شبیه‌سازی مونت‌کارلو به دست می‌آید. با افزایش مقدار تلرانس ابعادی از mm 015/0± تا mm 075/0±، میانگین فشار تماسی (Pave) 11% افت و انحراف معیار فشار تماسی (Pstd) تا بیش از 90% افزایش یافته‌است. یعنی توزیع مطلوب فشار لایه نفوذ گاز با افزایش خطای ابعادی کاهش می‌یابد و می‌توان تلرانس‌های ابعادی مناسب برای صفحات دوقطبی فلزی را مطابق نیازهای مهندسی تعیین نمود.fa_IR
dc.format.extent1803
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectکارایی پیل سوختی پلیمریfa_IR
dc.subjectصفحات دوقطبی فلزیfa_IR
dc.subjectخطاهای ابعادیfa_IR
dc.subjectمدل اجزا محدودfa_IR
dc.subjectروش مونت کارلوfa_IR
dc.titleتحلیل خطا‌های ابعادی صفحات دوقطبی فلزی در تک سلول پیل سوختی پلیمریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentگروه پژوهشی پیل‌های سوختی پلیمری، دانشکده مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، مازندران، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه صنعتی بابلfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار دانشگاه صنعتی بابلfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue9
dc.citation.spage55
dc.citation.epage64


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد