| dc.contributor.author | پاشایی, پویا | fa_IR |
| dc.contributor.author | شاکری, محسن | fa_IR |
| dc.contributor.author | نوروزی, سلمان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T04:33:56Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T04:33:57Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T04:33:56Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T04:33:57Z | |
| dc.date.issued | 2017-11-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1396-08-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | پاشایی, پویا, شاکری, محسن, نوروزی, سلمان. (1396). تحلیل خطاهای ابعادی صفحات دوقطبی فلزی در تک سلول پیل سوختی پلیمری. مهندسی مکانیک مدرس, 17(9), 55-64. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 1027-5940 | |
| dc.identifier.issn | 2476-6909 | |
| dc.identifier.uri | http://mme.modares.ac.ir/article-15-5235-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/522518 | |
| dc.description.abstract | توسعهی فناوری پیلهای سوختی پلیمری جهت تولید برق و حرارت در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفتهاست. در میان اجزای اصلی پیلهای سوختی پلیمری، صفحات دوقطبی تأثیر قابل توجهی بر هزینه و کارایی سامانه دارند. صفحات دوقطبی فلزی شکلدهی شده با ورقهای نازک، به دلیل مزایایی همچون هزینه، استحکام مکانیکی و چگالی توان مناسب به عنوان جایگزین صفحات مرسوم گرافیتی گسترش یافتهاند. انعطافپذیری این قطعات و برگشت فنری حین شکلدهی، خطاهای ابعادی را اجتنابناپذیر مینماید و منجر به توزیع نامناسب فشار تماسی صفحات دوقطبی با لایه نفوذ گاز و افت کارایی پیل سوختی میگردد. افزایش بیش از حد دقت تولید صفحات دوقطبی موجب افزایش هزینه و کاهش قابلیت گسترش عمومی فناوری میشود. بنابراین، بهمنظور کاهش هزینههای غیرضروری، مدیریت طراحی و ساخت، بهبود کارایی و تدوین دانش فنی، تحلیل خطاهای ابعادی صفحات دوقطبی فلزی توسط روش اجزا محدود و شبیهسازی مونتکارلو انجام میگردد. ابتدا مدل تماس صفحهی دوقطبی و لایه نفوذ گاز توسعه مییابد و ارتفاع کانالها و دندانههای صفحهی دوقطبی بصورت پارامتری با تغییرات تصادفی و توزیع نرمال خطای ابعادی مطرح میگردد. سپس، توزیع فشار روی لایه نفوذ گاز (Pave و Pstd) به ازای خطاهای ابعادی مختلف توسط شبیهسازی مونتکارلو به دست میآید. با افزایش مقدار تلرانس ابعادی از mm 015/0± تا mm 075/0±، میانگین فشار تماسی (Pave) 11% افت و انحراف معیار فشار تماسی (Pstd) تا بیش از 90% افزایش یافتهاست. یعنی توزیع مطلوب فشار لایه نفوذ گاز با افزایش خطای ابعادی کاهش مییابد و میتوان تلرانسهای ابعادی مناسب برای صفحات دوقطبی فلزی را مطابق نیازهای مهندسی تعیین نمود. | fa_IR |
| dc.format.extent | 1803 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه تربیت مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مهندسی مکانیک مدرس | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modares Mechanical Engineering | en_US |
| dc.subject | کارایی پیل سوختی پلیمری | fa_IR |
| dc.subject | صفحات دوقطبی فلزی | fa_IR |
| dc.subject | خطاهای ابعادی | fa_IR |
| dc.subject | مدل اجزا محدود | fa_IR |
| dc.subject | روش مونت کارلو | fa_IR |
| dc.title | تحلیل خطاهای ابعادی صفحات دوقطبی فلزی در تک سلول پیل سوختی پلیمری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.contributor.department | گروه پژوهشی پیلهای سوختی پلیمری، دانشکده مهندسی مکانیک ، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل، بابل، مازندران، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | استاد دانشکده مهندسی مکانیک-دانشگاه صنعتی بابل | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار دانشگاه صنعتی بابل | fa_IR |
| dc.citation.volume | 17 | |
| dc.citation.issue | 9 | |
| dc.citation.spage | 55 | |
| dc.citation.epage | 64 | |