نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی پور, داریوشfa_IR
dc.contributor.authorنجفی, امیرفرهادfa_IR
dc.contributor.authorعالمی آرانی, حامدfa_IR
dc.contributor.authorریاسی, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T04:33:53Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T04:33:53Z
dc.date.available1399-08-22T04:33:53Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T04:33:53Z
dc.date.issued2017-11-01en_US
dc.date.issued1396-08-10fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی پور, داریوش, نجفی, امیرفرهاد, عالمی آرانی, حامد, ریاسی, علیرضا. (1396). بررسی عددی تأثیر پارامترهای هندسی چرخ بر عملکرد یک پمپ گریز از مرکز در کارکرد معکوس. مهندسی مکانیک مدرس, 17(9), 13-24.fa_IR
dc.identifier.issn1027-5940
dc.identifier.issn2476-6909
dc.identifier.urihttp://mme.modares.ac.ir/article-15-7828-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/522514
dc.description.abstractامروزه استفاده از پمپ بجای توربین در پتانسیل‌های آبی خیلی‌کوچک (< 500 Kw) به‌ دلیل هزینه تمام شده کمتر، سهولت در نصب و راه‌اندازی و تعمیر و نگهداری به‌طور موفقیت آمیزی رواج دارد. البته از آنجا که راندمان پمپ در عملکرد معکوس نسبت به توربین‌های رایج کمتر می‌باشد، لذا در ظرفیتهای بالاتر چندان استفاده نمی‌شوند. در تحقیق حاضر تحلیل اثر پارامترهای هندسی چرخ یک پمپ گریز‌ از مرکز نظیر؛ تعداد و هندسه لبه ورودی پره‌ها و پره‌های جداکننده در هنگام عملکرد معکوس (توربینی)، به منظور ارتقای کارائی آن مورد نظر می‌باشد. از اینرو، ابتدا اسکن هندسه یک پمپ موجود در نرم‌افزار"سی اف توربو" بازطراحی و سپس در نرم‌افزار " انسیس سی اف ایکس" شبیه‌سازی و منحنی‌های عملکرد حالت کارکرد توربینی آن استخراج گردید. نتایج عددی برای هندسه اولیه، تطابق قابل قبولی با نتایج آزمایشگاهی موجود داشت. پس از اطمینان از روش شبیه‌سازی عددی، تحلیل عددی با تغییر پارامترهای هندسی چرخ انجام پذیرفت. نتایج عددی نشان دادند که استفاده از تعداد هفت پره، انحنادار کردن لبه ورودی به‌همراه پخ سمت مکش و پره‌های جداکننده با طول 20% نسبت به طول کلی پره، به طور مستقل راندمان نقطه طراحی را به ترتیب 0.6%، 1.7% و 1% ارتقا می‌دهند. در ادامه با بررسی جامع تاثیر هر یک از پارامتر‌های هندسی، دو هندسـه مناسب طراحی گردید. نتایج نشان دادند که طرح اول (تعداد شش پره، گرد کردن لبه ورودی به همراه پخ سمت مکش و پره‌های جداکننده با طول نسبی 20%) با افزایش راندمان به میزان 2% مناسب‌ترین هندسه برای شرایط کاری نقطه طراحی می‌باشد.fa_IR
dc.format.extent1951
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectپمپ در کارکرد معکوسfa_IR
dc.subjectتغییرات هندسی چرخfa_IR
dc.subjectراندمانfa_IR
dc.subjectدینامیک سیالات محاسباتیfa_IR
dc.titleبررسی عددی تأثیر پارامترهای هندسی چرخ بر عملکرد یک پمپ گریز از مرکز در کارکرد معکوسfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی ارشد، مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدکترای مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهرانfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue9
dc.citation.spage13
dc.citation.epage24


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد