نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorزمان ثانی, محمدfa_IR
dc.contributor.authorدشتی رحمت آبادی, اصغرfa_IR
dc.contributor.authorرشیدی میبدی, رضاfa_IR
dc.contributor.authorزارع مهرجردی, مهدیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T04:25:01Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T04:25:01Z
dc.date.available1399-08-22T04:25:01Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T04:25:01Z
dc.date.issued2018-02-01en_US
dc.date.issued1396-11-12fa_IR
dc.identifier.citationزمان ثانی, محمد, دشتی رحمت آبادی, اصغر, رشیدی میبدی, رضا, زارع مهرجردی, مهدی. (1396). تاثیر پارامترهای طراحی و روانکاری بر پایداری دینامیکی یاتاقان های ژورنال غیرمُدور لُب دار با سیال روانکار پاورلا. مهندسی مکانیک مدرس, 17(12), 243-254.fa_IR
dc.identifier.issn1027-5940
dc.identifier.issn2476-6909
dc.identifier.urihttp://mme.modares.ac.ir/article-15-836-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/521973
dc.description.abstractامروزه یاتاقان‌های ژورنال روغنی به‌طور گسترده‌‌ای به عنوان تکیه‌گاه‌ مناسب برای سیستم‌های دوار در صنایع گوناگون به‌کار گرفته می‌شوند. هنگامی‌که این یاتاقان‌ها تحت بارگذاری‌ در سرعت‌های بالا مورد استفاده قرار گیرند، ایجاد اغتشاشات گردابی منجر به برخورد و سایش در وضعیت حرکت روتور محتمل می‌باشد. طراحی شکل‌های هندسی خاص و یا به‌کارگرفتن روانکارهای صنعتی با ترکیبات متفاوت جدید، می‌تواند بر توانمندی یاتاقان‌های ژورنال در حفظ عملکرد پایدار دینامیکی خود در موقعیت‌های بحرانی تأثیرگذار باشد. از این منظر استفاده از انواع یاتاقان‌های ژورنال غیرمدور و روانکارهای غیرنیوتنی در حوزه روانکاری اخیراً به‌طور فزاینده‌ای مورد توجه قرار گرفته‌است. در پژوهش حاضر، با انتخاب روانکار غیرنیوتنی شبیه‌سازی شده با مدل سیال پاورلا، تأثیر پارامترهای طراحی نظیر نسبت خروج از مرکزی، نسبت منظری و اندیس پاورلا بر پایداری دینامیکی سیستم یاتاقان‌های‌ ژورنال غیرمدور دو‌، سه‌ و چهار ‌لُب مورد مطالعه قرار می‌گیرد. در این راستا با فرض نوسانات سیکل محدود روتور حول نقطه تعادل استاتیکی با میرا شدن اثر اغتشاشات تحمیلی اولیه و استفاده از روش عددی اجزاء محدود جهت حل معادلات حاکم، محدوده پایداری سیستم در قالب مشخصه‌های تحلیل دینامیکی خطی نظیر فرکانس چرخش گردابی و پارامتر جرم بحرانی تعیین می‌گردد. نتایج حاکی از آنست که با افزایش اندیس پاورلا و کاهش نسبت منظری، دامنه پایداری دینامیکی تکیه‌گاه یاتاقانی توسعه می‌یابد. همچنین با افزایش تعداد لُب‌ها در یاتاقان‌های ژورنال غیرمدور با روانکار پاورلا و تامین شرایط قرارگیری سیستم در مقادیر نسبت خروج از مرکزیت بالا، می‌توان به قابلیت بیشتری در میرا نمودن اغتشاشات دینامیکی دست‌یافت.fa_IR
dc.format.extent1578
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectیاتاقان ژورنال هیدرودینامیکی غیرمدورfa_IR
dc.subjectروانکار پاورلاfa_IR
dc.subjectتحلیل پایداری دینامیکیfa_IR
dc.titleتاثیر پارامترهای طراحی و روانکاری بر پایداری دینامیکی یاتاقان های ژورنال غیرمُدور لُب دار با سیال روانکار پاورلاfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشجو/دانشگاه یزدfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار گروه مهندسی مکانیک دانشگاه یزدfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار/ دانشگاه پیام نورfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار/دانشگاه اردکانfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue12
dc.citation.spage243
dc.citation.epage254


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد