بررسی عددی جریان رفت و برگشتی در خنککن پوسته و لولهای موتور استرلینگ گاما
(ندگان)پدیدآور
دهقان, اسماکشاورز ولیان, علیبتوئی, علیرضاصابری نژاد, حجتنوع مدرک
Textزبان مدرک
فارسیچکیده
یکی از مهم ترین مشخصه های جریان در مبدل های حرارتی موتور استرلینگ، نوسانی بودن جریان است. در این تحقیق جریان رفت و برگشتی در خنک کن موتور استرلینگ به صورت عددی مورد بررسی قرار گرفته است. حل عددی بر اساس روش حجم محدود و الگوریتم فشار مبنا در کد تجاری نرم افزار فلوئنت انجام شده است. مبدل حرارتی از نوع پوسته و لوله، مایع-گاز است. سیال عامل به صورت گاز، در داخل لوله ها و سیال خنک کننده، آب در اطراف لوله ها در جریان است. ضریب انتقال حرارت، اختلاف دمای سیال عامل و دیواره، عدد ناسلت و ضریب اصطکاک در فشار کاری و فرکانس نوسان متفاوت برای سه سیال هلیم، کربن دی اکسید و نیتروژن بدست آورده شده است. عدد ناسلت، ضریب انتقال حرارت و اختلاف دمای سیال عامل و دیواره، با افزایش فرکانس نوسان و فشار کاری افزایش می یابد و ضریب اصطکاک کاهش می یابد. هلیم دارای بیشترین ضریب انتقال حرارت و ضریب اصطکاک و کمترین اختلاف دما بین سیال عامل و دیواره است. در بیشترین فشار کاری و فرکانس نوسان، بیشترین عدد ناسلت و کمترین ضریب اصطکاک برای کربن دی اکسید بدست آمد. در انتها، رابطهای برای عدد ناسلت و ضریب اصطکاک برای هلیم، کربن دی اکسید و نیتروژن برای محدوده عدد رینولدز جنبشی 2.96-212.50 با مقدار خطا %0.23-8.07 پیشنهاد شده است.
کلید واژگان
جریان نوسانیخنک کن
مبدل پوسته و لوله
عدد ناسلت
ضریب اصطکاک
شماره نشریه
10تاریخ نشر
2018-01-011396-10-11
ناشر
دانشگاه تربیت مدرسسازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسیدانشیار دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی
دانشجوی دکترا دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی
دانشجوی دکترا
شاپا
1027-59402476-6909




