نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorیزدانی, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorمحسنی, آرمانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T04:24:05Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T04:24:06Z
dc.date.available1399-08-22T04:24:05Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T04:24:06Z
dc.date.issued2018-01-01en_US
dc.date.issued1396-10-11fa_IR
dc.identifier.citationیزدانی, علیرضا, محسنی, آرمان. (1396). بهینه‌سازی سه‌بُعدی آیروترمودینامیکی پره استاتور توربین گاز جریان-محوری در یک بستر محاسباتی متن‌باز. مهندسی مکانیک مدرس, 17(10), 176-184.fa_IR
dc.identifier.issn1027-5940
dc.identifier.issn2476-6909
dc.identifier.urihttp://mme.modares.ac.ir/article-15-3642-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/521918
dc.description.abstractتوربین‌های گازی از اصلی‌ترین تجهیزات تولید توان در صنایع گوناگون هستند. به جهت بهبود عملکرد این تجهیز، یکی از راه‌ها بهینه‌سازی عملکرد آیرودینامیکی پره‌های ثابت و متحرک است. در مقاله حاضر یک بستر محاسباتی جهت بهینه‌سازی خودکار آیروترمودینامیکی سه‌بُعدی پره استاتور توربین گاز با استفاده از نرم‌افزارهای متن‌باز ارائه می‌شود. این بستر برای بهینه‌سازی آیروترمودینامیکی هرنوع پره سه‌بعدی قابل استفاده است و شامل مدل‌سازی پارامتری هندسه سه‌بعدی، تولید شبکه محاسباتی، حل جریان با استفاده از دینامیک سیالات محاسباتی و اعمال الگوریتم بهینه‌سازی است. برای مدل سازی سه‌بعدی پره، از مدل‌سازی دوبعدی با استفاده از منحنی بِزیر و تشکیل مدل سه‌بعدی با خط انباشتگی از نوع اسپلاین استفاده شده است. شبیه‌سازی جریان سیال با حل جریان تراکم‌پذیر و لزج حول پره بر شبکه چند‌بلوکی باسازمان با پردازش موازی انجام شده است و الگوریتم ژنتیک برای بهینه‌سازی به کار رفته است. بهینه‌سازی با چهل و پنج متغیر که تغییر ضخامت در پنج مقطع در ارتفاع پره و تغییر در پارامترهای سه‌بعدی پره یعنی خمیدگی، کشیدگی و پیچش را ممکن می‌سازند، انجام شده است. در نتیجه بهینه‌سازی پره با تابع هدف فشار کل خروجی، 5% کاهش ضریب افت فشارکل حاصل شده است. استفاده از نرم‌افزارهای متن‌باز در بستر بهینه‌سازی، حداکثر امکان خصوصی‌سازی و انجام تنظیمات را برای کاربر فراهم می‌آورد. نتایج نشان می‌دهد بستر محاسباتی ارائه شده می‌تواند به خوبی برای بهینه‌سازی آیروترمودینامیکی توربوماشین‌ها به کار گرفته شود.fa_IR
dc.format.extent1484
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه تربیت مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofمهندسی مکانیک مدرسfa_IR
dc.relation.ispartofModares Mechanical Engineeringen_US
dc.subjectبهینه‌سازی آیروترمودینامیکیfa_IR
dc.subjectدینامیک سیالات محاسباتیfa_IR
dc.subjectمدل‌سازی هندسیfa_IR
dc.subjectتوربین گازیfa_IR
dc.subjectنرم‌افزار متن‌بازfa_IR
dc.titleبهینه‌سازی سه‌بُعدی آیروترمودینامیکی پره استاتور توربین گاز جریان-محوری در یک بستر محاسباتی متن‌بازfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده مهندسی مکانیک و انرژی، دانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.citation.volume17
dc.citation.issue10
dc.citation.spage176
dc.citation.epage184


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد