• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 19, شماره 11
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مهندسی مکانیک مدرس
    • دوره 19, شماره 11
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی عددی تاثیر حرکت قطار درون تونل‌های زیرزمینی قطار شهری بر عملکرد سیستم تعویض هوا با مقایسه حالت فن روشن و خاموش

    (ندگان)پدیدآور
    ایزدی, طاهرهمهرابیان, مظفرعلیابوعلی, امید
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    1.115 مگابایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    سیستم مترو به عنوان سیستم حمل و نقل عمومی امروزه به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع سیستم یکی از پرمصرف‌رین سهم مصرف انرژی در آن به جز مصارف جابجایی مسافران، مربوط به سیستم تهویه تونل و ایستگاه است. در این پژوهش، حرکت قطار درون چهار ایستگاه و تونل‌های بینابین از سیستم قطار شهری زیرزمینی مدل‌سازی شده است. مدل تونل و ایستگاه‌ها با درنظرگرفتن مواردی مثل سالن بلیت، راه پله‌ها، سکوی تردد مسافران و سیستم تهویه شبیه‌سازی شده است. ابتدا صحت حل عددی با مقایسه با نتایج آزمایشگاهی منتشرشده در پژوهش‌های قبلی بررسی شده، سپس میدان جریان ناشی از حرکت قطار در تونل و ایستگاه‌ها در حالت‌های فن روشن و فن خاموش محاسبه و مقایسه شده است. نتایج نشان می‌دهد که حرکت قطار بر میدان جریان در اطراف بازشدگی فن‌ها و نیز دریچه‌های تهویه سقف سکو تاثیر گذار بوده وعملکرد سیستم تعویض هوای طراحی شده را به شدت تغییر می‌دهد. علاوه بر این میدان جریان در کل تونل و ایستگاه‌ها به طور کامل متاثر از حرکت قطار و اثر پیستونی ناشی از آن است. حرکت قطار سبب می‌شود که مقدار دبی تبادل‌شده از درب‌های ورودی ایستگاه و نیز دبی تبادل شده بین هر ایستگاه و تونل اصلی تقریباً به ده برابر حالت پایا برسد. همچنین جریان هوایی که از حرکت قطار نشات می-گیرد چندین برابر جریان هوایی است که از عملکرد سیستم تعویض هوا به وجود می‌آید. بنابراین استفاده بهینه از اثر پیستونی می‌تواند تاثیر بسزایی در کاهش مصرف انرژی داشته باشد.
    کلید واژگان
    سیستم قطار شهری زیر زمینی
    سیستم تعویض هوا
    مقایسه فن روشن و خاموش
    اثر پیستونی
    مدل‌سازی عددی

    شماره نشریه
    11
    تاریخ نشر
    2019-11-01
    1398-08-10
    ناشر
    دانشگاه تربیت مدرس
    سازمان پدید آورنده
    گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
    گروه مهندسی مکانیک، دانشکده فنی و مهندسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، کرمان، ایران
    گروه حرارت و سیالات، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران

    شاپا
    1027-5940
    2476-6909
    URI
    http://mme.modares.ac.ir/article-15-27222-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/521763

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب