بررسی مقایسه ای مهارتهای خواندن کودکان کاشت حلزون و کودکان با شنوایی طبیعی پایه دوم و سوم ابتدایی شهر تهران
(ندگان)پدیدآور
ویسی, فرزادشاهبداغی, محمدرحیمدادگر, هوشنگمرادی, علی رضافقیه زاده, سقراط
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: مهارت خواندن برای پیشرفت تحصیلی امری ضروری است که کودکان کم شنوا به دلیل نقص شنیداری در این مهارت مشکلاتی دارند. استفاده از کاشت حلزون می تواند دروندادهای شنیداری را بهبود دهد. هدف این مطالعه بررسی مهارتهای خواندن کودکان کاشت حلزون و مقایسه آن با کودکان طبیعی می باشد. روش بررسی: پژوهش حاضر از نوع توصیفی- تحلیلی بر روی 24 کودک کاشت حلزون شده و 24 کودک طبیعی که از بین دانش آموزان دو پایه دوم و سوم مدارس ابتدایی شهر تهران انتخاب شدند انجام شد. عملکرد خواندن کودکان توسط آزمون خواندن نما مورد ارزیابی قرار گرفت و به منظور تجزیه و تحلیل اطلاعات نیز آزمون های آماری T-test ، رگرسیون خطی و همبستگی پیرسون استفاده شد. یافته ها: یافته ها نشان داد که میانگین امتیاز کلی خواندن در گروه کودکان طبیعی به طور معناداری بیشتر از کودکان کاشت حلزون شده بود(01/0>P). همچنین بین میانگین امتیاز کلی خواندن با با مدت زمان کاشت حلزون رابطه ی معناداری وجود داشت(05/0>P) نتیجه گیری: کودکان کاشت حلزون به دلیل دسترسی کمتر به اطلاعات شنیداری و واجی نسبت به کودکان طبیعی مهارتهای خواندن ضعیف تری دارند. به نظر می رسد جراحی زود هنگام و کاشت حلزون قبل از سن زبان آموزی می تواند باعث شود تا حدی نقایص خواندن کودکان کم شنوا جبران کند.
کلید واژگان
مهارتهای خواندنکاشت حلزون
پایه دوم و سوم ابتدایی
عمومى
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2012-12-011391-09-11
سازمان پدید آورنده
گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی همدانگفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
گفتاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران
دانشگاه تربیت معلم
دانشگاه تربیت مدرس
شاپا
2008-25762008-2584



