| dc.contributor.author | حسنی, مدینه | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسنی مهربان, افسون | fa_IR |
| dc.contributor.author | علی آبادی, فرانک | fa_IR |
| dc.contributor.author | تقی زاده, قربان | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T04:03:57Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T04:03:57Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T04:03:57Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T04:03:57Z | |
| dc.date.issued | 2013-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1392-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | حسنی, مدینه, حسنی مهربان, افسون, علی آبادی, فرانک, تقی زاده, قربان. (1392). بررسی مقایسه ای نحوه مشارکت کودکان فلج مغزی 8 تا14 سال و کودکان طبیعی همسال در فعالیت های اوقات فراغت. توانبخشی نوین, 7(1), 63-69. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-2576 | |
| dc.identifier.issn | 2008-2584 | |
| dc.identifier.uri | http://mrj.tums.ac.ir/article-1-10-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/520419 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: مشارکت کودکان در فعالیت های تفریحی و اوقات فراغت با سلامت آنها ارتباط دارد. هدف از مطالعه حاضر بررسی مشارکت کودکان فلج مغزی 8 تا 14 سال در مقایسه با کودکان طبیعی همسال بوده است. روش بررسی:در این مطالعه مقطعی 30 کودک فلج مغزی با میانگین سنی 11 سال و 1ماه از مدارس ویژه جسمی-حرکتی و 30 کودک طبیعی همسال آنها با میانگین سنی 11 سال و 6 ماه از مدارس عادی به روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب شدند. مشارکت این کودکان از طریق مصاحبه به وسیله آزمون CAPE:Children's Assessment of Participation and Enjoyment) ) ارزیابی شد. داده ها از طریق نرم افزار SPSS17 تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: از نظر تنوع مشارکت تفاوت معناداری بین کودکان فلج مغزی و کودکان طبیعی همسال با مقادیر(000,0p=) مشاهده شد. شدت مشارکت کودکان طبیعی همسال بیشتر از کودکان فلج مغزی بود (000,0p=). تفاوت معناداری بین دو گروه از نظر لذت مشاهده نشد. اثر اصلی جنسیت و اثر متقابل گروه در جنسیت در هیچکدام از متغیرهای آزمون CAPE معنادار نبود. نتیجه گیری: کودکان همسال در تعداد فعالیت های بیشتری مشارکت داشتند. مشکلات فیزیکی می تواند روی مشارکت کودکان در فعالیت های روزمره و اجتماعی شدن آنها اثر بگذارد(2,4,11)، لذا آگاهی از مشارکت این کودکان می تواند به متخصصان سیستم بهداشتی در جهت طراحی درمان های متناسب با نیازهای کودکان و ارتقا مشارکت و سلامت آنها کمک کند. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | توانبخشی نوین | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modern Rehabilitation | en_US |
| dc.subject | مشارکت | fa_IR |
| dc.subject | فلج مغزی | fa_IR |
| dc.subject | فعالیت | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | بررسی مقایسه ای نحوه مشارکت کودکان فلج مغزی 8 تا14 سال و کودکان طبیعی همسال در فعالیت های اوقات فراغت | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | کاردرمانی دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | مرکز تحقیقات توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی تهران | fa_IR |
| dc.contributor.department | سایر | fa_IR |
| dc.contributor.department | سایر | fa_IR |
| dc.citation.volume | 7 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 69 | |