بررسی میزان اثربخشی نروفیدبک بر موفقیت تحصیلی کودکان 10-8 ساله مبتلا به ADHD- مطالعه مورد پژوهی کمی
(ندگان)پدیدآور
قربانی, آزادهعلی آبادی, فرانکنظری, محمد علیاکبر فهیمی, ملاحت
نوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
زمینه و هدف: کمبود توجه/ بیش فعالی و تکانشگری از اختلالات شایع در کودکان است .این اختلال موجب ضعف تحصیلی می شود. هدف این مطالعه بررسی میزان اثربخشی نروفیدبک بر موفقیت تحصیلی کودکان 10-8 ساله مبتلا به این اختلال است.
روش بررسی: مطالعه بصورت مورد پژوهی کمی، روی دو پسر 8 و 10ساله مبتلا به Attention Deficit Hyperactivity Disorder: ADHD با بهره هوشی بین 100-90 انجام شد. علاوه بردارودرمانی، هر یک از آنها طی هشت هفته ،24جلسه درمان نروفیدبک با استفاده از دو پروتکل تتا/ بتا وافزایش SMR Sensori Motor Rhythm: کاهش تتا دریافت کردند. طی هر سه جلسه به توالی یکی از آزمونهای ریاضی یا املاء از آنها گرفته شد. بعلاوه در انتها از نمرات کلاسی و آخر ترم آنها نیز برای بررسی اثر بخشی درمان استفاده شد.
یافتهها: درمان با نروفیدبک در بهبود نمرات دروس املاء و ریاضی این کودکان چه در ارزیابیهای حین درمان و چه در آزمونهای مدرسه موثر بود. افزایش نمرات ترم دوم نسبت به نمرات ترم اول که سه ماه پس از اتمام درمان انجام شد، پایداری اثر درمان را نشان داد.
نتیجه گیری: نروفیدبک روش مکمل موثری در افزایش موفقیت تحصیلی این کودکان بود.
کلید واژهها: اختلال کمبود توجه/ بیش فعالی و تکانشگری، نروفیدبک، موفقیت تحصیلی .
کلید واژگان
اختلال کمبود توجهبیش فعالی و تکانشگری
نروفیدبک
موفقیت تحصیلی
تخصصي
شماره نشریه
3تاریخ نشر
2015-07-011394-04-10
سازمان پدید آورنده
دانشجوی کارشناسی ارشد کاردرمانی، دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران.عضو هیئت علمی دانشکده علوم توانبخشی دانشگاه علوم پزشکی ایران.
استادیار دانشکده روانشناسی دانشگاه علوم پزشکی تبریز
استادیار،دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران
شاپا
2008-25762008-2584



