• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانبخشی نوین
    • دوره 9, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • توانبخشی نوین
    • دوره 9, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    مقایسهء مهارت تعریف واژه بین کودکان تک‌زبانه و دوزبانهء دارای آسیب ویژهء زبانی

    (ندگان)پدیدآور
    احدی, حوریه
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    زمینه و هدف:  این پژوهش برای بررسی مهارت تعریف واژه بین کودکان تک­زبانه و دوزبانه­ء دارای آسیب ویژه زبانی  (specific language impairment: SLI) طراحی شده است. با این مقایسه می­توان تأثیر دوزبانگی در آسیب ویژهء زبانی و فرضیه­ ظرفیت محدود پردازش (LPC: Limited Processing Capacity) را مورد بررسی قرار داد. روش بررسی: در این پژوهش 6 کودک 7 تا 8 ساله، دوزبانه­ء ( فارسی-آذری) و 6 کودک تک­زبانه (فارسی­زبان) دارای آسیب ویژهء زبانی از لحاظ مهارت تعریف واژه بررسی شدند. داشتن تأخیر زبانی (بیش از یک سال)، نداشتن مشکلات شنوایی، بینایی و هوشی از معیارهای ورود به پژوهش بودند. برای تشخیص آسیب از آزمون رشد زبانی، آزمون آسیب ویژه زبانی و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از آزمون من­ویتنی و ویلکاکسون استفاده گردید. یافته­ها: نتایج آزمون نشان داد بین کودکان تک­زبانه و دوزبانهء مبتلا در جنبه­ء ساختاری و محتوایی تفاوت معناداری وجود ندارد (394/0= p). در جنبهء ساختاری مهارت تعریف واژه بین زبان فارسی و آذری کودکان مبتلای دوزبانه تفاوت معنادار وجود دارد (02/0= p)  اما در جنبهء محتوایی تفاوت معناداری وجود ندارد (17/0= p)  . نتیجه­گیری: عدم وجود تفاوت معنادار در جنبه­ء ساختاری و محتوایی تعریف واژه بین کودکان تک­زبانه و دوزبانهء می­تواند دلیلی بر رد نظریه ظرفیت پردازش محدود  (Limited Processing Capacity: LPC)  باشد. کلید واژه­ها : آسیب ویژهء زبانی، دوزبانه، تک­زبانه، مهارت تعریف واژه
    کلید واژگان
    آسیب ویژهء زبانی
    دوزبانه
    تک­زبانه
    مهارت تعریف واژه
    تخصصي

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2016-01-01
    1394-10-11
    سازمان پدید آورنده
    استادیار گروه زبان‌شناسی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

    شاپا
    2008-2576
    2008-2584
    URI
    http://mrj.tums.ac.ir/article-1-5411-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/520265

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب