| dc.contributor.author | دالوند, حمید | fa_IR |
| dc.contributor.author | دهقان, لیلا | fa_IR |
| dc.contributor.author | فیضی, آوات | fa_IR |
| dc.contributor.author | حسینی, سیدعلی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T04:02:43Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T04:02:43Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T04:02:43Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T04:02:43Z | |
| dc.date.issued | 2009-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1388-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | دالوند, حمید, دهقان, لیلا, فیضی, آوات, حسینی, سیدعلی. (1388). بررسی تاثیر رویکرد درمانی لواس خانه مدار در بهبود تعاملات اجتماعی، گفتار و زبان، بازی و مهارتهای رفتاری و شدت بیماری کودکان درخود مانده. توانبخشی نوین, 3(1), 11-16. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2008-2576 | |
| dc.identifier.issn | 2008-2584 | |
| dc.identifier.uri | http://mrj.tums.ac.ir/article-1-118-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/520231 | |
| dc.description.abstract | زمینه و هدف: این مطالعه با هدف بررسی تاثیر رویکرد درمانی لواس خانه مدار در بهبود تعاملات اجتماعی، گفتار و زبان ، بازی و مهارتهای رفتاری، و شدت بیماری کودکان درخود مانده انجام شد. روش بررسی: در این مطالعه شبه تجربی و مداخله ای از نوع قبل و بعد 30 کودک در خودمانده 8-6 سال شهر تهران از بین مراجعه کنندگان به کلینیکهای شرق تهران مطابق معیارهای تحقیق انتخاب شدند. برای ارزیابی تاثیر بکارگیری رویکرد درمانی لواس خانه مدار در کل و در هریک از ابعاد مهارتی شامل تعاملات اجتماعی، گفتار و زبان، بازی و رفتار قبل و بعد از انجام مداخله درمانی از پرسشنامه غربالگری و مقیاس ارزیابی کودک درخود مانده استفاده شد. تجزیه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون های آماری t زوج شده، ویلکاکسون و چند متغیره T2 هتلینگ انجام شد. یافته ها :بعد از بکارگیری مداخله، نمرات مقیاسPDDAS کاهش معنی داری یافت (001/0>p). پیشرفت معنی داری در بهبود مهارت های تعاملات اجتماعی(001/0 > p)، گفتار و زبان (001/0 = p)، بازی (001/0 > p ) و رفتاری (002/0 = p) بعد از انجام مداخله درمانی دیده شد. این رویکرد باعث کاهش معنی دار شدت بیماری در کودکان در خود مانده نشد (05/0 نتیجه گیری :رویکرد درمانی لواس بعنوان یک روش درمانی خانه مدار، باعث بهبود مهارتهای تعاملات اجتماعی، گفتار و زبان، بازی و رفتاری در کودکان درخودمانده می گردد. | fa_IR |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.relation.ispartof | توانبخشی نوین | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Modern Rehabilitation | en_US |
| dc.subject | کودک درخود مانده | fa_IR |
| dc.subject | روش درمانی لواس | fa_IR |
| dc.subject | گفتار و زبان | fa_IR |
| dc.subject | بازی | fa_IR |
| dc.subject | عمومى | fa_IR |
| dc.title | بررسی تاثیر رویکرد درمانی لواس خانه مدار در بهبود تعاملات اجتماعی، گفتار و زبان، بازی و مهارتهای رفتاری و شدت بیماری کودکان درخود مانده | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 3 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 11 | |
| dc.citation.epage | 16 | |