نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorامینی, رویاfa_IR
dc.contributor.authorمقصودی, مهدیfa_IR
dc.contributor.authorخداویسی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorسلطانیان, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:59Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:59Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:59Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:59Z
dc.date.issued2018-04-01en_US
dc.date.issued1397-01-12fa_IR
dc.identifier.citationامینی, رویا, مقصودی, مهدی, خداویسی, مسعود, سلطانیان, علیرضا. (1397). تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت دانشجویان پرستاری. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 26(1), 11-18. doi: 10.30699/sjhnmf.26.1.11fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.1.11
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1778-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518196
dc.description.abstractمقدمه: از بهترین راه‌های حفظ سلامتی، انجام رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت است. تصحیح این رفتارها در دانشجویان ضروری بوده و آموزش همتا می‌تواند از شیوه‌های تأثیر‏گذار آموزشی باشد؛ لذا مطالعۀ حاضر با هدف تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت دانشجویان پرستاری انجام شد. روش کار: در این مطالعۀ نیمه‌تجربی ، ۸۰ نفر از دانشجویان ترم اول و دوم دانشکدۀ پرستاری و مامایی در سال ۹۶-۱۳۹۵ به شیوۀ سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامۀ استاندارد مدل ارتقای سلامت پندر بود. قبل از آموزش رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت بررسی شد. سپس دانشجویان ترم اول و دوم رشتۀ پرستاری به‌ترتیب با روش سخنرانی و آموزش همتا طی ۴ جلسۀ ۱/۵ ساعته آموزش دیدند. دو ماه پس از اتمام آموزش، پس آزمون گرفته شد. داده­ها با کمک نرم‌افزار SPSS نسخۀ ۱۶ تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: قبل از آموزش، دو گروه از نظر میانگین نمرات رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت (۰/۲۹=P) و ابعاد مرتبط با آن شامل رشد معنوی (P=۰/۷۷۶)، مسئولیت‌پذیری (۰/۴۴۰ P=)، روابط بین فردی (P=۰/۵۵۶)، مدیریت استرس (P=۰/۲۳۸)، ورزش (P=۰/۷۰۴)، تغذیه (P=۰/۰۶۰) بود، اختلاف معنی‌داری نداشتند؛ لیکن پس از آموزش، میانگین نمرۀ رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت و ابعاد آن در گروه آموزش سخنرانی نسبت به گروه آموزش همتا افزایش معنی‌دار آماری داشته است (P<۰/۰۰۱). بحث: اثربخشی آموزش رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت در دانشجویان پرستاری با روش سخنرانی بیشتر از آموزش به روش همتا بود.   fa_IR
dc.format.extent297
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.1.11
dc.subjectترویج بهداشتfa_IR
dc.subjectرفتار بهداشتیfa_IR
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectدانشجویانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت دانشجویان پرستاریfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentمربی هیئت علمی، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری‌های مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانش‌آموختۀ کارشناسی ارشد پرستاری بهداشت جامعه، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، کمیتۀ تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماری‌های مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، مرکز تحقیقات مدل‌سازی بیماری‌های غیرواگیر، گروه آمار زیستی، دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue1
dc.citation.spage11
dc.citation.epage18


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد