| dc.contributor.author | امینی, رویا | fa_IR |
| dc.contributor.author | مقصودی, مهدی | fa_IR |
| dc.contributor.author | خداویسی, مسعود | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانیان, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:40:59Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:40:59Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:40:59Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:40:59Z | |
| dc.date.issued | 2018-04-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1397-01-12 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | امینی, رویا, مقصودی, مهدی, خداویسی, مسعود, سلطانیان, علیرضا. (1397). تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت دانشجویان پرستاری. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 26(1), 11-18. doi: 10.30699/sjhnmf.26.1.11 | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.1.11 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1778-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518196 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: از بهترین راههای حفظ سلامتی، انجام رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت است. تصحیح این رفتارها در دانشجویان ضروری بوده و آموزش همتا میتواند از شیوههای تأثیرگذار آموزشی باشد؛ لذا مطالعۀ حاضر با هدف تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: در این مطالعۀ نیمهتجربی ، ۸۰ نفر از دانشجویان ترم اول و دوم دانشکدۀ پرستاری و مامایی در سال ۹۶-۱۳۹۵ به شیوۀ سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ استاندارد مدل ارتقای سلامت پندر بود. قبل از آموزش رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت بررسی شد. سپس دانشجویان ترم اول و دوم رشتۀ پرستاری بهترتیب با روش سخنرانی و آموزش همتا طی ۴ جلسۀ ۱/۵ ساعته آموزش دیدند. دو ماه پس از اتمام آموزش، پس آزمون گرفته شد. دادهها با کمک نرمافزار SPSS نسخۀ ۱۶ تجزیهوتحلیل شدند.
یافتهها: قبل از آموزش، دو گروه از نظر میانگین نمرات رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت (۰/۲۹=P) و ابعاد مرتبط با آن شامل رشد معنوی (P=۰/۷۷۶)، مسئولیتپذیری (۰/۴۴۰ P=)، روابط بین فردی (P=۰/۵۵۶)، مدیریت استرس (P=۰/۲۳۸)، ورزش (P=۰/۷۰۴)، تغذیه (P=۰/۰۶۰) بود، اختلاف معنیداری نداشتند؛ لیکن پس از آموزش، میانگین نمرۀ رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت و ابعاد آن در گروه آموزش سخنرانی نسبت به گروه آموزش همتا افزایش معنیدار آماری داشته است (P<۰/۰۰۱).
بحث: اثربخشی آموزش رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت در دانشجویان پرستاری با روش سخنرانی بیشتر از آموزش به روش همتا بود.
| fa_IR |
| dc.format.extent | 297 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.relation.isversionof | https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.1.11 | |
| dc.subject | ترویج بهداشت | fa_IR |
| dc.subject | رفتار بهداشتی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | دانشجویان | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تأثیر آموزش به روش همتا بر رفتارهای ارتقادهندۀ سلامت دانشجویان پرستاری | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | كاربردي | fa_IR |
| dc.contributor.department | مربی هیئت علمی، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشآموختۀ کارشناسی ارشد پرستاری بهداشت جامعه، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، کمیتۀ تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، مرکز تحقیقات مراقبت از بیماریهای مزمن در منزل، گروه پرستاری بهداشت جامعه، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشیار، مرکز تحقیقات مدلسازی بیماریهای غیرواگیر، گروه آمار زیستی، دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران | fa_IR |
| dc.citation.volume | 26 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 11 | |
| dc.citation.epage | 18 | |