نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorفلاحی نیا, غلام حسینfa_IR
dc.contributor.authorقره باقی, علیfa_IR
dc.contributor.authorعزیزی, عظیمfa_IR
dc.contributor.authorمقیم بیگی, عباسfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:55Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:55Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:55Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:55Z
dc.date.issued2018-08-01en_US
dc.date.issued1397-05-10fa_IR
dc.identifier.citationفلاحی نیا, غلام حسین, قره باقی, علی, عزیزی, عظیم, مقیم بیگی, عباس. (1397). بررسی تأثیر آموزش ساکشن استاندارد به‌روش بحث در گروه‌های کوچک بر عملکرد پرستاران در بخش مراقبت‌های ویژه. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 26(3), 145-154. doi: 10.30699/sjhnmf.26.3.154fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.154
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1798-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518188
dc.description.abstractمقدمه: مداخلات پرستاری در وضعیت بالینی بیماران تأثیر مستقیم دارد. از‌این‌رو پرستاران باید از مخاطرات ساکشن لوله درون تراشه آگاه باشند و در این زمینه آموزش مداوم ببینند. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش ساکشن استاندارد با بحث در گروه‌های کوچک، بر عملکرد پرستاران شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه انجام شد. روش کار: در مطالعه‌ای شبه‌تجربی در سال 1396 (قبل و بعد از مداخله) که طی آن 40 نفر از پرستاران شاغل در بخش مراقبت‌های ویژه یکی از بیمارستان‌های شهر همدان به‌صورت در دسترس انتخاب شدند، ابتدا عملکرد پرستاران در حیطه ساکشن با چک‌‌لیست ساکشن استاندارد به‌صورت نامحسوس بررسی، و سپس آموزش ساکشن استاندارد در سه جلسه یک ساعته با استفاده از روش بحث در گروه‌های کوچک انجام شد. یک ماه بعد از آموزش، مجددا عملکرد پرستاران در زمینه ساکشن استاندارد ارزیابی و با نرم‌افزار SPSS نسخه 16 آنالیز شد.  یافته‌ها: میانگین نمره ساکشن استاندارد بعد از آموزش (3/73±64/6) نسبت به قبل از آموزش (3/5±58/5) تغییر داشت که استفاده از آزمون آماری تی زوجی نشان داد اختلاف میانگین بین قبل و بعد از آموزش معنی‌دار است (0/05< P). نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد عملکرد پرستاران در حیطه ساکشن نیاز به توجه بیشتری دارد. برای ارتقای عملکرد بالینی پرستاران، استفاده از آموزش در گروه‌های کوچک مفید است. ازاین‌‌رو پیشنهاد می‌شود دوره‌های آموزشی به‌روش بحث در گروه‌های کوچک در قالب دوره‌های ضمن خدمت به پرستاران داده شود.  fa_IR
dc.format.extent357
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.3.154
dc.subjectساکشنfa_IR
dc.subjectبحث در گروه‌های کوچکfa_IR
dc.subjectبخش مراقبت‌های ویژهfa_IR
dc.subjectعملکرد پرستارانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تأثیر آموزش ساکشن استاندارد به‌روش بحث در گروه‌های کوچک بر عملکرد پرستاران در بخش مراقبت‌های ویژهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، گروه داخلی و جراحی، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی‌ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی دانشکده پرستاری مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه داخلی و جراحی، مرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن (مراقبت در منزل)، دانشکده پرستاری ملایر، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستاد، گروه آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue3
dc.citation.spage145
dc.citation.epage154


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد