نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمنظومه, شیواfa_IR
dc.contributor.authorاکبری, بهمنfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:44Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:44Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:44Z
dc.date.issued2019-08-01en_US
dc.date.issued1398-05-10fa_IR
dc.identifier.citationمنظومه, شیوا, اکبری, بهمن. (1398). اثربخشی آموزش فنون آرام‌سازی بر شاخص‌های سلامت روان و تاب‌آوری مادران کودکان مبتلا به سرطان خون. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 27(3), 198-207. doi: 10.30699/ajnmc.27.3.198fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.3.198
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1885-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518170
dc.description.abstractمقدمه: سرطان رویداد تغییردهنده زندگی در کودکان و خانواده آنها محسوب می‌شود؛ از این‌رو هدف از مطالعه حاضر، اثربخشی آموزش فنون آرام‌سازی بر شاخص‌های سلامت روان و تاب‌آوری مادران کودکان مبتلا به سرطان خون است.  روش کار: پژوهش حاضر نیمه‌تجربی است که در آن 30 نفر از مادران کودکان مبتلا به سرطان خون که در سال 1396 به بخش انکولوژی بیمارستان 17 شهریور کودکان شهرستان رشت مراجعه کرده بودند، به‌صورت تصادفی در 2 گروه آزمون فنون آرام‌سازی (15 نفر) و کنترل (15 نفر) گنجانده شدند. سپس در 3 مرحله پیش‌آزمون، پس‌آزمون و پیگیری مجدد، پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) و مقیاس تاب‌آوری را تکمیل کردند. گروه آزمون فنون آرام‌سازی درمجموع به مدت 2 ماه (8 جلسه 2 ساعته) آموزش دریافت کرد. پس از 2 ماه پیگیری مجدد انجام شد. داده‌ها نیز از طریق کواریانس و تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و با نرم‌افزار SPSS نسخه 19 تجزیه و تحلیل شد. یافته‌ها: براساس نتایج تحلیل مانکوا، آموزش فنون آرام‌سازی در مرحله پس‌آزمون در کاهش شکایت‌های جسمانی، اضطراب، نبود کارکرد اجتماعی و افسردگی و افزایش تاب‌آوری تأثیر دارد (0/01>P). همچنین نتایج تحلیل واریانس با اندازه‌های مکرر نشان داد که تأثیر آموزش فنون آرام‌سازی بر اضطراب (0/01>P)، نبود کارکرد اجتماعی و افسردگی (0/05>P)، همچنین تاب‌آوری (0/01>P) تا مرحله پیگیری حفظ شده است. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج می‌توان گفت آموزش فنون آرام‌سازی باید جزء برنامه‌های درمانی برای مادران کودکان سرطانی در بیمارستان‌ها و مراکز مشاوره قرار بگیرد.  fa_IR
dc.format.extent319
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/ajnmc.27.3.198
dc.subjectفنون آرام‌سازیfa_IR
dc.subjectشاخص‌های سلامت روانfa_IR
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectسرطان خونfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleاثربخشی آموزش فنون آرام‌سازی بر شاخص‌های سلامت روان و تاب‌آوری مادران کودکان مبتلا به سرطان خونfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی دکتری روان‌شناسی عمومی، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه روان‌شناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد رشت، رشت، ایرانfa_IR
dc.citation.volume27
dc.citation.issue3
dc.citation.spage198
dc.citation.epage207


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد