| dc.contributor.author | خطیبان, مهناز | fa_IR |
| dc.contributor.author | گماروردی, شیوا | fa_IR |
| dc.contributor.author | بیک مرادی, علی | fa_IR |
| dc.contributor.author | سلطانیان, علیرضا | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:40:30Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:40:30Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:40:30Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:40:30Z | |
| dc.date.issued | 2014-08-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1393-05-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | خطیبان, مهناز, گماروردی, شیوا, بیک مرادی, علی, سلطانیان, علیرضا. (1393). تاثیر آموزش بر درک پرستاران بخش مراقبتهای ویژه در مورد موانع تبعیت از استانداردهای کنترل عفونت: یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 22(2), 74-82. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-60-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518144 | |
| dc.description.abstract | مقدمه: تبعیت از استانداردهای کنترل عفونت نیاز به آموزش مداوم پرستاران دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش استانداردهای عمومی کنترل عفونت بیمارستانی بر درک پرستاران بخش مراقبت ویژه درمورد موانع تبعیت از استانداردهای عمومی کنترل عفونت انجامگرفته است. روش کار: یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده با طرح پیش آزمون-پس آزمون روی 30 پرستار بخش مراقبتهای ویژه در گروه کنترل و آزمون در دو بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی همدان اجرا گردید. ابزار پژوهش، پرسشنامه ای پژوهشگرساخته ای بود که نظر پرستاران را در مورد موانع تبعیت از استانداردهای عمومی کنترل عفونت در مقیاس 0 تا 9 میسنجید. اعتبار پرسشنامه توسط پانل متخصصین و پایایی با آزمون- بازآزمون (82/0 = r ) و آلفای کرونباخ 79/0 مورد سنجش قرار گرفت. این پرسش نامه قبل و بعد از آموزش توسط پرستاران دو گروه تکمیل گردید. از آزمون های فریدمن، کروسکالوالیس و منویتنی برای تحلیل دادهها با اطمینان 95/0 استفاده گردید. یافته ها: تمامی شرکت کنندگان دو گروه از لحاظ ویژگی های مورد بررسی اختلاف معنی داری نداشتند (05/0< p ). میانگین نمرات درک پرستاران از موانع رعایت استانداردهای کنترل عفونت در گروه آزمون و کنترل در ابتدای مطالعه از نظر آماری معنادار نبود. اما 14 و 30 روز پس از آموزش، میانگین نمرات درک در پرستاران گروه آزمون در رابطه با موانع رعایت استانداردهای کنترل عفونت تفاوت معنی داری داشت (05/0> p ). نتیجه نهایی: آموزش بر درک پرستاران مراقبت ویژه از موانع تبعیت از استانداردهای عمومی کنترل عفونت تاثیر مثبت داشتهاست. بنابراین آموزش مداوم به پرستاران در این زمینه پیشنهاد میگردد. | fa_IR |
| dc.format.extent | 899 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | بخشهای مراقبت ویژه | fa_IR |
| dc.subject | تبعیت از استانداردها | fa_IR |
| dc.subject | درک | fa_IR |
| dc.subject | کنترل عفونت | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | تاثیر آموزش بر درک پرستاران بخش مراقبتهای ویژه در مورد موانع تبعیت از استانداردهای کنترل عفونت: یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.citation.volume | 22 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 74 | |
| dc.citation.epage | 82 | |