نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorخطیبان, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorگماروردی, شیواfa_IR
dc.contributor.authorبیک مرادی, علیfa_IR
dc.contributor.authorسلطانیان, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:30Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:30Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:30Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:30Z
dc.date.issued2014-08-01en_US
dc.date.issued1393-05-10fa_IR
dc.identifier.citationخطیبان, مهناز, گماروردی, شیوا, بیک مرادی, علی, سلطانیان, علیرضا. (1393). تاثیر آموزش بر درک پرستاران بخش مراقبت‏های ویژه در مورد موانع تبعیت از استانداردهای کنترل عفونت: یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 22(2), 74-82.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-60-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518144
dc.description.abstract  مقدمه: تبعیت از استانداردهای کنترل عفونت نیاز به آموزش مداوم پرستاران دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش استانداردهای عمومی کنترل عفونت بیمارستانی بر درک پرستاران بخش مراقبت ویژه درمورد موانع تبعیت از استانداردهای عمومی کنترل عفونت انجام‏گرفته است.   روش کار: یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده با طرح پیش آزمون-پس آزمون روی 30 پرستار بخش‏ مراقبت‏های ویژه در گروه کنترل و آزمون در دو بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی همدان اجرا گردید. ابزار پژوهش، پرسش‏نامه ای‏ پژوهشگرساخته ای بود که نظر پرستاران را در مورد موانع تبعیت از استانداردهای عمومی کنترل عفونت در مقیاس 0 تا 9 می‏سنجید. اعتبار پرسش‏نامه توسط پانل متخصصین و پایایی با آزمون- بازآزمون (82/0 = r ) و آلفای کرونباخ 79/0 مورد سنجش قرار گرفت. این پرسش ‎ ‏نامه قبل و بعد از آموزش توسط پرستاران دو گروه تکمیل گردید. از آزمون های فریدمن، کروسکال‏والیس و من‏ویتنی برای تحلیل داده‏ها با اطمینان 95/0 استفاده گردید.   یافته ها: تمامی شرکت‏ کنندگان دو گروه از لحاظ ویژگی های مورد بررسی اختلاف معنی داری نداشتند (05/0< p ). میانگین نمرات درک پرستاران از موانع رعایت استانداردهای کنترل عفونت در گروه آزمون و کنترل در ابتدای مطالعه از نظر آماری معنادار نبود. اما 14 و 30 روز پس از آموزش، میانگین نمرات درک در پرستاران گروه آزمون در رابطه با موانع رعایت استانداردها‏ی کنترل عفونت تفاوت معنی داری داشت (05/0> p ).   نتیجه نهایی: آموزش بر درک پرستاران مراقبت ویژه از موانع تبعیت از استانداردهای عمومی کنترل عفونت تاثیر مثبت داشته‏است. بنابراین آموزش مداوم به پرستاران در این زمینه پیشنهاد می‏گردد.  fa_IR
dc.format.extent899
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectآموزشfa_IR
dc.subjectبخش‏های مراقبت ویژهfa_IR
dc.subjectتبعیت از استانداردهاfa_IR
dc.subjectدرکfa_IR
dc.subjectکنترل عفونتfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتاثیر آموزش بر درک پرستاران بخش مراقبت‏های ویژه در مورد موانع تبعیت از استانداردهای کنترل عفونت: یک کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شدهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue2
dc.citation.spage74
dc.citation.epage82


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد