• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 25, شماره 5
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 25, شماره 5
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    ارتباط بین صلاحیت حرفه ای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی

    (ندگان)پدیدآور
    احمدی, مهرنازایزدی, احمدپورمنصوری, سعیدصدیقی, لادناستبصاری, فاطمهزارع, کوروش
    Thumbnail
    دریافت مدرک مشاهده
    FullText
    اندازه فایل: 
    349.6کیلوبایت
    نوع فايل (MIME): 
    PDF
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: مراقبت معنوی می­تواند اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی بیماران گذاشته، روند بهبودی را تسهیل و رضایت­مندی بیماران را افزایش دهد. هوش معنوی نیز می­تواند از عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای مراقبتی پرستاران باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین صلاحیت حرفه­ای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی انجام شد. روش کار­: این پژوهش توصیفی – همبستگی بر روی ۱۴۰ دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه جندی شاپور اهواز که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند در سال ۱۳۹۵ انجام شد. ابزار گردآوری داده­ها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه صلاحیت بالینی در حیطه مراقبت معنوی بود. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل، کراسکال والیس، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده در نرم افزار آماری SPSS ۱۹ تجزیه و تحلیل شد. یافته ­ها: بین هوش معنوی با صلاحیت حرفه­ای دانشجویان پرستاری در حیطه مراقبت معنوی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت (۰.۰۰۱>p، ۰.۳۳=r). از بین متغیرهای دموگرافیک فقط بین افرادی که دوره­های آموزشی را گذرانده بودند و کسانی که این دوره­ها را سپری نکرده بودند در هوش معنوی اختلاف معنادار وجود داشت. همچنین مدل رگرسیون خطی ساده نشان داد که به ازای هر بار افزایش در هوش معنوی دانشجویان صلاحیت حرفه­ای آنها در حیطه مراقبت معنوی ۰/۵۴ بار افزایش می ­یابد. نتیجه­ گیری: هوش معنوی می­تواند بر صلاحیت دانشجویان پرستاری در حیطه مراقبت معنوی تأثیرگذار باشد لذا شایسته است در جهت ارتقاء هوش معنوی دانشجویان و در نتیجه صلاحیت بالینی در حیطه مراقبت معنوی برنامه ­ریزی­ های مناسبی صورت گیرد.   
    کلید واژگان
    دانشجویان پرستاری
    صلاحیت حرفه ای
    مراقبت معنوی
    هوش معنوی
    پرستاری

    شماره نشریه
    5
    تاریخ نشر
    2018-03-01
    1396-12-10
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    دانشجوی دکترای پرستاری، کمیتۀ پژوهشی دانشجویان، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
    گروه روان شناسی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران.
    واحد رسیدگی به شکایات، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
    دانشجوی دکترای پرستاری، کمیتۀ پژوهشی دانشجویان، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
    دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، استادیار گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
    مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری های مزمن، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران

    شاپا
    2676-5748
    URI
    https://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.5.5
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1763-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518125

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب