ارتباط بین صلاحیت حرفه ای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی
(ندگان)پدیدآور
احمدی, مهرنازایزدی, احمدپورمنصوری, سعیدصدیقی, لادناستبصاری, فاطمهزارع, کوروشنوع مدرک
Textپژوهشي
زبان مدرک
فارسیچکیده
مقدمه: مراقبت معنوی میتواند اثرات مثبتی بر سلامت جسمی و روانی بیماران گذاشته، روند بهبودی را تسهیل و رضایتمندی بیماران را افزایش دهد. هوش معنوی نیز میتواند از عوامل تأثیرگذار بر رفتارهای مراقبتی پرستاران باشد. لذا این مطالعه با هدف تعیین ارتباط بین صلاحیت حرفهای دانشجویان رشته پرستاری در حیطه مراقبت معنوی و هوش معنوی انجام شد.
روش کار: این پژوهش توصیفی – همبستگی بر روی ۱۴۰ دانشجوی پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه جندی شاپور اهواز که به روش سرشماری وارد مطالعه شدند در سال ۱۳۹۵ انجام شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه هوش معنوی و پرسشنامه صلاحیت بالینی در حیطه مراقبت معنوی بود. دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون t مستقل، کراسکال والیس، آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی ساده در نرم افزار آماری SPSS ۱۹ تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: بین هوش معنوی با صلاحیت حرفهای دانشجویان پرستاری در حیطه مراقبت معنوی ارتباط مثبت و معناداری وجود داشت (۰.۰۰۱>p، ۰.۳۳=r). از بین متغیرهای دموگرافیک فقط بین افرادی که دورههای آموزشی را گذرانده بودند و کسانی که این دورهها را سپری نکرده بودند در هوش معنوی اختلاف معنادار وجود داشت. همچنین مدل رگرسیون خطی ساده نشان داد که به ازای هر بار افزایش در هوش معنوی دانشجویان صلاحیت حرفهای آنها در حیطه مراقبت معنوی ۰/۵۴ بار افزایش می یابد.
نتیجه گیری: هوش معنوی میتواند بر صلاحیت دانشجویان پرستاری در حیطه مراقبت معنوی تأثیرگذار باشد لذا شایسته است در جهت ارتقاء هوش معنوی دانشجویان و در نتیجه صلاحیت بالینی در حیطه مراقبت معنوی برنامه ریزی های مناسبی صورت گیرد.
کلید واژگان
دانشجویان پرستاریصلاحیت حرفه ای
مراقبت معنوی
هوش معنوی
پرستاری
شماره نشریه
5تاریخ نشر
2018-03-011396-12-10
ناشر
دانشگاه علوم پزشکی همدانسازمان پدید آورنده
دانشجوی دکترای پرستاری، کمیتۀ پژوهشی دانشجویان، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایرانگروه روان شناسی، دانشگاه جامع امام حسین، تهران، ایران.
واحد رسیدگی به شکایات، معاونت درمان، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران
دانشجوی دکترای پرستاری، کمیتۀ پژوهشی دانشجویان، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، تهران، ایران
دکترای آموزش بهداشت و ارتقای سلامت، استادیار گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
مرکز تحقیقات مراقبت پرستاری در بیماری های مزمن، گروه پرستاری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز، اهواز، ایران




