نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorدکتر حسن جهانی هاشمیfa_IR
dc.contributor.authorکبری نوروزی سزیرودfa_IR
dc.contributor.authorدکتر سلیمان خیریfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:40:15Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:40:16Z
dc.date.available1399-08-22T03:40:15Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:40:16Z
dc.identifier.citationدکتر حسن جهانی هاشمی, کبری نوروزی سزیرود, دکتر سلیمان خیری. بررسی سلامت روانی دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 14(2), 45-55.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1023-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518119
dc.description.abstractمقدمه و هدف: سلامت روان به عنوان یکی از ابعاد سلامتی محسوب می شود. دانشجویان هر جامعه معمولا آینده سازان آن جامعه محسوب می شوند، از این رو توجه به ابعاد سلامت روانی آنان نیز تاثیر به سزایی در سلامت روانی کل جامعه دارد. این بررسی به منظور شناسایی اختلال های روانی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین انجام شد. روش کار: در این مطالعه مقطعی تمامی 240دانشجوی رشته پرستاری دانشگاه علوم پزشکی قزوین مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش, پرسشنامه سلامت عمومی 28سوالی بود. نقطه برش در مقیاس کلی، برای تشخیص افراد بیمار 23و بالاتر منظور شد. نقطه برش برای تشخیص افراد بیمار در هر یک از مقیاس های فرعی 14 منظور شد.  نتایج: شیوع اختلالات جسمانی، اضطراب، کارکرد اجتماعی و افسردگی به ترتیب 9/2%، 6/4%، 3/6% و 2/4% به دست آمد. میزان شیوع اختلال کلی 9/36% به دست آمد. در این بررسی میزان اختلال در مردان 8/23%  و در زنان 3/38% به دست آمد که تفاوت معنی داری نیست. هم چنین میزان اختلال در افراد مجرد 38%  و در افراد متاهل 9/26%  به دست آمد که به لحاظ آماری معنی دار نیستند. از 169نفری که به رشته تحصیلی خود علاقه داشتند، 50 نفر(6/29%) دارای اختلال روانی بودند درحالی که از 65نفری که به رشته تحصیلی خود علاقه نداشتند، 35نفر(8/53%) دارای اختلال روانی بودند، این اختلاف به لحاظ آماری معنی دار بود (001/0=P). نتیجه نهائی: با توجه به میزان نسبتا بالای اختلال روانی در بین دانشجویان و نظر به اینکه دانشجویان آینده سازان کشور هستند لذا ضروری است تدابیری اتخاذ گردد تا عوامل موثر در این زمینه (از جمله عدم علاقه به رشته تحصیلی) کاهش یابند. برگزاری کلاسهای آموزشی در زمینه فراگیری مهارتهای زندگی. بررسی منظم سلامت روانی دانشجویان و پیگیری افراد در معرض خطر. تشویق به حفظ ارتباط با خداوند.fa_IR
dc.format.extent530
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectپرسشنامه سلامت عمومیfa_IR
dc.subjectدانشجویان پرستاریfa_IR
dc.subjectسلامت روانیfa_IR
dc.subjectقزوینfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی سلامت روانی دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آنfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.citation.volume14
dc.citation.issue2
dc.citation.spage45
dc.citation.epage55


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد