| dc.contributor.author | زهرا حبیبی | fa_IR |
| dc.contributor.author | ژیلا ساجدی | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:40:15Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:40:15Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:40:15Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:40:15Z | |
| dc.identifier.citation | زهرا حبیبی, ژیلا ساجدی. بررسی مقایسه ای میزان سازگاری کودکان دبستانی
خانواده های مطلقه در شهر همدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 14(2), 40-50. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1022-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518118 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و هدف: طلاق بعنوان یک پدیده ناخوشایند اجتماعی در اکثر جوامع مطرح است و درصد طلاق در تمام کشورهای جهان روبه افزایش است . این پدیده تاثیر عمیقی بر سلامت جسمانی و روانی کودکان و سازگاری آنان دارد و یکی از عواملی که برمیزان سازگاری آنها تاثیر می گذارد نحوه برخورد و رابطه با والدی است که کودک باوی زندگی می کند . لذا این بررسی با هدف تعیین و مقایسه میزان سازگاری کودکان دبستانی خانواده های مطلقه که با پدر یا مادر خود زندگی می کنند انجام گرفت.
روش کار : این پژوهش یک بررسی توصیفی- تحلیلی است و بر روی 204 نفر از دانش آموزان دبستانهای شهر همدان که شامل 102 دختر و 102 پسر از خانواده های مطلقه بود انجام شد . نمونه گیری به روش خوشه ای چند مرحله ای بود. ابزار گردآوری داده ها فرم مصاحبه با والدین براساس چک لیست رفتاری کودکان دبستانی کاسل و راسل بود . یافته های پژوهش با استفاده از نرم افزار ٍ&zwjٍٍ SPSS مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت.
نتایج: نتایج بدست آمده نشان داد کودکانی که پس از طلاق با مادر زندگی می کردند بطور قابل توجهی از سازگاری بهتری برخوردار بودند و بین میانگین نمرات سازگاری فردی ، سازگاری اجتماعی ، سازگاری در منزل و سازگاری در مدرسه و سازگاری کل شخصیت کودکانی که با مادر زندگی می کردند و کودکانی که با پدر زندگی می کردند تفاوت معنی دار وجود دارد و کودکانی که با مادر زندگی می کردند از سازگاری بیشتری برخوردار بودند.
نتیجه گیری: می توان گفت که مواظبت از کودک وظیفه ای است که توان عاطفی زیادی می طلبد ، بنابراین والد سرپرست باید آن والدی باشد که کودک با او بهترین و مداوم ترین ارتباط عاطفی را دارد . | fa_IR |
| dc.format.extent | 335 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | حضانت | fa_IR |
| dc.subject | سازگاری رفتاری | fa_IR |
| dc.subject | طلاق | fa_IR |
| dc.subject | کودک سن مدرسه | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | بررسی مقایسه ای میزان سازگاری کودکان دبستانی
خانواده های مطلقه در شهر همدان | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 2 | |
| dc.citation.spage | 40 | |
| dc.citation.epage | 50 | |