| dc.contributor.author | بتول خداکرمی | fa_IR |
| dc.contributor.author | رفعت بخت | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:40:10Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:40:10Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:40:10Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:40:10Z | |
| dc.date.issued | 2006-09-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1385-06-10 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | بتول خداکرمی, رفعت بخت. (1385). بررسی تاثیرآموزش بر آگاهی ونگرش دانش آموزان سال آخر
دبیرستانهای شهر تهران درباره بیماری ایدز. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 14(1), 12-22. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1010-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518110 | |
| dc.description.abstract | مقدمه و هدف : ایدز سندرم نقص ایمنی اکتسابی ناشی از ویروس مختل کننده ایمنی بدن است . افراد با یکبار آلودگی به این ویروس برای تمام عمر آلوده می شوند . واحتمالا در اثر هجوم بیماریهای فرصت طلب که ازضعف سیستم ایمنی بدن استفاده می کنند از پا در میآیند . از آنجا که ایدز فاقد واکسن و دارو و سرم درمانی است و از مرحله کنترل گامی فراتر گذاشته نشده است . آگاهی مردم بخصوص نوجوانان به راههای انتقال ، روشهای پیشگیری ،عمل به اعتقادات و باور مذکورتنها را ه مقابله با گرفتاری به آن است . به همین منظور جهت بررسی تاثیرآموزش بر آگاهی ونگرش دانش آموزان دختر سال آخر دبیرستانهای شهر تهران درباره ایدز انجام شد .
روش کار : پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است وجامعه پژوهش کلیه دانش آموزان دختر دبیرستانهای شهر تهران بودند . جهت تعیین حجم نمونه یک مطالعه مقدماتی انجام شد و تعداد نمونه به گونه ای تعیین شد که بتواند معرف جامعه مورد مطالعه باشد . تعداد نمونه ها 3200 نفر بودند که به روش مداخله ای از میان دانش آموزان دختر دبیرسانهای شهر تهران بصورت تصادفی انتخاب شدند . ابزار گرد آوری داده ها در این پژوهش پرسشنامه بود که در دو مرحله قبل و بعد از آموزش به فاصله 15 روز توسط دانش آموزان تکمیل شد .
یافته ها : یافته ها نشان داد که اختلاف معنـی داری در میزان آگاهــی قبل و بعد از آمــوزش دانش آمـــوزان وجــود دارد.(05/0>p 14و/7-=z) همچنین آموزش در ایجاد تغییر در نگرش قبل و بعد از آموزش موثر بود و اختلاف معنی دار آماری نشان داد.( 05/0< p و14/7-=z) بر اساس نتایج تحقیق مشخص شد که اکثریت دانش آموزان در مورد بیماری ایدز دارای آگاهی متوسط بودند و منبع کسب اطلاعات اکثریت نمونه ها (81%) وسائل ارتباط جمعی بود .
نتیجه گیری : بطور کلی نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که آگاهی اکثریت دانش آموزان از بیماری ایدز `پایین است. و نگرش منفی آنها نسبت به بیماری ایدز نمایانگر اهمیت نقش وسائل ارتباط جمعی در بالا بردن سطح آگاهی و اصلاح نگرش است . | fa_IR |
| dc.format.extent | 96 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | ایدز | fa_IR |
| dc.subject | آموزش | fa_IR |
| dc.subject | آگاهی | fa_IR |
| dc.subject | نگرش | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | بررسی تاثیرآموزش بر آگاهی ونگرش دانش آموزان سال آخر
دبیرستانهای شهر تهران درباره بیماری ایدز | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | پژوهشي | fa_IR |
| dc.citation.volume | 14 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 12 | |
| dc.citation.epage | 22 | |