نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorمحمدی, ناهیدfa_IR
dc.contributor.authorیعقوبی, مریمfa_IR
dc.contributor.authorامینی, رویاfa_IR
dc.contributor.authorتاپاک, لیلیfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:39:57Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:39:57Z
dc.date.available1399-08-22T03:39:57Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:39:57Z
dc.date.issued2018-12-01en_US
dc.date.issued1397-09-10fa_IR
dc.identifier.citationمحمدی, ناهید, یعقوبی, مریم, امینی, رویا, تاپاک, لیلی. (1397). تأثیر آموزش اصلاح وضعیت بدن بر درد اختلال‌های اسکلتی‌عضلانی در پرستاران شاغل در بخش‌های ویژه. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 26(5), 290-297. doi: 10.30699/sjhnmf.26.a5.290fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.a5.290
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1842-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518086
dc.description.abstractمقدمه: پرستاران بخش‌های ویژه به دلیل انجام فعالیت‌هایی ازجمله جابه‌جا کردن بیمار و بلند کردن اجسام سنگین حین مراقبت‌های پرستاری، با خطر بروز اختلال‌های ‌اسکلتی‌عضلانی روبه‌رو هستند. لذا این پژوهش با هدف تعیین تأثیر آموزش اصلاح وضعیت بدن بر درد اختلال‌های اسکلتی‌عضلانی در پرستاران انجام شد. روش کار: این مطالعۀ نیمه‌تجربی دوگروهی، به صورت پیش‌آزمون-پس‌آزمون، با مشارکت 101 پرستار شاغل در بخش‌های ویژه در سال 1396 انجام شد. نمونه‌گیری طی دو مرحله انجام شد. در مرحلۀ اول از بین چهار مرکز آموزشی ـ درمانی دو مرکز به طور تصادفی ساده انتخاب شد. قبل از آزمون هردو گروه پرسش‌نامۀ نوردیک 25سؤالی را تکمیل کردند. سپس برای افراد گروه آزمون چهار جلسۀ آموزشی 60 دقیقه‌ای در طول چهار هفته برگزار شد. سه ماه بعد از آموزش، مجددا داده‌ها جمع‌آوری شدند و به وسیلۀ نرم‌افزار SPSS نسخۀ 24 و با کمک آزمون ویلکاکسون، آنالیز کوواریانس، رگرسیون تجزیه‌وتحلیل شدند. یافته‌ها: در گروه آزمون بیشتر پرستاران (90 درصد) زن، متأهل (72 درصد)، دارای مدرک کارشناسی و بالاتر (94 درصد) بودند و برنامۀ ورزشی منظم نداشتند. بر اساس پرسش‌نامۀ نوردیک بالاترین فراوانی درد قبل از آموزش، در گروه آزمون به ترتیب در ناحیۀ کمر (77/3درصد)، پشت (46/5درصد) و سر و گردن (45/5درصد) بود که بعد از آموزش به طور معنی‌داری به ترتیب به 41 درصد، 17/9درصد و 20 درصد کاهش یافت (0/05 نتیجه‌گیری: با توجه به تأثیر آموزش بر کاهش درد ناشی از اختلال‌های اسکلتی‌عضلانی، پیشنهاد می‌شود برای تمامی پرستاران در آغاز کار یا حین کار در زمینۀ اصلاح وضعیت بدن کلاس‌های آموزشی برگزار شود.fa_IR
dc.format.extent303
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.a5.290
dc.subjectاصلاح وضعیت بدنfa_IR
dc.subjectدردfa_IR
dc.subjectاختلال‌های اسکلتی‌عضلانیfa_IR
dc.subjectپرستاران بخش‌های ویژهfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر آموزش اصلاح وضعیت بدن بر درد اختلال‌های اسکلتی‌عضلانی در پرستاران شاغل در بخش‌های ویژهfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentمربی، گروه پرستاری سلامت جامعه، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی‌ارشد پرستاری، دانشکدۀ پرستاری و مامایی، کمیتۀ تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentمرکز تحقیقات بیماری‌های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار آمار زیستی، دانشکدۀ بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue5
dc.citation.spage290
dc.citation.epage297


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد