نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorصلواتی, محسنfa_IR
dc.contributor.authorخطیبان, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorمقدری کوشا, بهنازfa_IR
dc.contributor.authorسلطانیان, علیرضاfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:39:52Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:39:52Z
dc.date.available1399-08-22T03:39:52Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:39:52Z
dc.date.issued2017-04-01en_US
dc.date.issued1396-01-12fa_IR
dc.identifier.citationصلواتی, محسن, خطیبان, مهناز, مقدری کوشا, بهناز, سلطانیان, علیرضا. (1396). بررسی تاثیر آموزش به روش Teach Back بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد در سال 1394 در شهر همدان: یک مطالعه کارآزمایی بالینی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 25(1), 1-8. doi: 10.21859/nmj-25011fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.21859/nmj-25011
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1597-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518076
dc.description.abstractمقدمه: عوامل مختلف جسمی و روانی کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد را تحت تاثیر قرار داده وآن را کاهش می دهد هدف این مطالعه تعیین تاثیر آموزش به روش Teach Back بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد در سال 1394 در شهر همدان بود. روش کار: در این مطالعه کارآزمایی بالینی، 70 بیمار مبتلا به انفارکتوس میوکارد به صورت نمونه گیری در دسترس انتخاب و به گروه آزمون و کنترل با روش تخصیص تصادفی تقسیم شدند. برای هر بیمار در گروه آزمون، سه جلسه آموزشی 45 دقیقه ای در طول 10 روز به روش teach back برگزار گردید. پرسشنامه استاندارد ارزیابی کیفیت زندگی مک نیو توسط بیماران هر دو گروه آزمون و کنترل در بدو ورود به مطالعه و بعد از یک ماه از آخرین جلسه آموزشی تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه ی 16 و آزمون های تی مستقل، تی زوجی تجزیه و تحلیل شدند. یافته ها: بین میانگین نمرات کیفیت زندگی گروه آزمون قبل و بعد از مداخله اختلاف معنی دار آماری وجود داشت (05/0p<). که این اختلاف در گروه کنترل معنی دار نبود. اما اختلاف بین میانگین نمرات کیفیت زندگی گروه آزمون و کنترل بعد مداخله معنی دار بود (05/0p<) نتیجه گیری: روش آموزشی Teach back می تواند باعث ارتقاء کیفیت زندگی بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد شود. با توجه به نقش مهم پرستاران میتوان از این روش آموزشی در جهت بهبود کیفیت زندگی بیماران قلبی استفاده کرد.fa_IR
dc.format.extent246
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.21859/nmj-25011
dc.subjectTeach Backfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectانفارکتوس میوکاردfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleبررسی تاثیر آموزش به روش Teach Back بر کیفیت زندگی در بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد در سال 1394 در شهر همدان: یک مطالعه کارآزمایی بالینیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.citation.volume25
dc.citation.issue1
dc.citation.spage1
dc.citation.epage8


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد