• ثبت نام
    • ورود به سامانه
    مشاهده مورد 
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 29, شماره 1
    • مشاهده مورد
    •   صفحهٔ اصلی
    • نشریات فارسی
    • مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا
    • دوره 29, شماره 1
    • مشاهده مورد
    JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

    بررسی تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پرستار (تله نرسینگ) بر خودکارآمدی در مدیریت بیماران دیابتی نوع‌2: یک مطالعه کارآزمایی بالینی

    (ندگان)پدیدآور
    شمسی زاده, مرتضیشادی, سهیلامحمدی, یونسبرزو, سید رضا
    Thumbnail
    نوع مدرک
    Text
    پژوهشي
    زبان مدرک
    فارسی
    نمایش کامل رکورد
    چکیده
    مقدمه: دیابت یک بیماری شایع و پرهزینه می باشد. پرستاری تلفنی نه تنها در کاهش هزینه ها ، بلکه نقش موثر و غیر قابل انکاری در ارائه مراقبت پرستاری و خودکارآمدی بیماران دارد. این مطالعه با هدف بررسی تأثیر آموزش و پیگیری تلفنی پرستار (تله نرسینگ) برخودکارآمدی در مدیریت در مدیریت دیابتی در بیماران دیابتی نوع 2 مراجعه‌کننده به مرکز دیابت همدان در سال 1397 انجام‌شده است. روش کار: در این مطالعۀ کارآزمایی بالینی دو گروهی116 بیمار به دو گروه مداخله و کنترل تقسیم شدند، 58 بیمار دیابتی نوع 2 که دارای ویژگی‌های شرکت در پژوهش بودند، در مرکز دیابت همدان با نمونه‌گیری آسان وارد مطالعه شدند. تخصیص بیماران به دو گروه، به روش تخصیص تصادفی بلوکی انجام شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامۀ اطلاعات دموگرافیک و بیماری و پرسشنامۀ خودکارآمدی در مدیریت بیماران دیابتی نوع 2 (DMSES) بود. مداخله در گروه آزمون به‌صورت پرستاریِ تلفنی به مدت 8 هفته انجام شد؛ به این صورت که در ماه اول، هر هفته دومرتبه و در ماه دوم، هر هفته یک‌مرتبه با افراد گروه آزمون تماس تلفنی برقرار شد. لازم به ذکر است بیماران در گروه کنترل، تنها پیگیری و مراقبت‌های روتین مرکز دیابت همدان را دریافت کردند. در آخر، اطلاعات جمع‌آوری‌شده با کمک نرم‌افزار IBM SPSS Statistics نسخۀ 19 مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته‌های پژوهش، بیانگر آن بود که میانگین خودکارآمدی در مدیریت در هر دو گروه، قبل از مداخله، اختلاف آماری معنی‌داری را نشان نمی‌دهد (15/0=p). پس از دادن آموزش به گروه مداخله میانگین خودکارآمدی در مدیریت در یک و دو ماه بعد به‌طور معنی‌داری در مقایسه با گروه کنترل بهبود یافت (001/0p
    کلید واژگان
    پیگیری تلفنی پرستار - خودکارآمدی - دیابت نوع دو
    پرستاری

    شماره نشریه
    1
    تاریخ نشر
    2021-03-01
    1399-12-11
    ناشر
    دانشگاه علوم پزشکی همدان
    سازمان پدید آورنده
    همدان_ دانشگاه علوم پزشکی همدان ابن سینا
    همدان_ دانشگاه علوم پزشکی همدان ابن سینا
    همدان_ دانشگاه علوم پزشکی همدان ابن سینا
    همدان_ دانشگاه علوم پزشکی همدان ابن سینا

    شاپا
    2676-5748
    URI
    http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-2137-fa.html
    https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518067

    مرور

    همه جای سامانهپایگاه‌ها و مجموعه‌ها بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌هااین مجموعه بر اساس تاریخ انتشارپدیدآورانعناوینموضوع‌‌ها

    حساب من

    ورود به سامانهثبت نام

    آمار

    مشاهده آمار استفاده

    تازه ترین ها

    تازه ترین مدارک
    © کليه حقوق اين سامانه برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران محفوظ است
    تماس با ما | ارسال بازخورد
    قدرت یافته توسطسیناوب