نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorگرجیان, شیرینfa_IR
dc.contributor.authorخداویسی, مسعودfa_IR
dc.contributor.authorامینی, رویاfa_IR
dc.contributor.authorسلطانیان, علیرضاfa_IR
dc.contributor.authorرضاپور شاهکلایی, فروزانfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:39:44Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:39:44Z
dc.date.available1399-08-22T03:39:44Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:39:44Z
dc.date.issued2014-12-01en_US
dc.date.issued1393-09-10fa_IR
dc.identifier.citationگرجیان, شیرین, خداویسی, مسعود, امینی, رویا, سلطانیان, علیرضا, رضاپور شاهکلایی, فروزان. (1393). سبک زندگی رانندگان به عنوان فاکتورانسانی در وقوع حوادث رانندگی شهرهمدان. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 22(4), 33-44.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1311-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518062
dc.description.abstractمقدمه: حوادث رانندگی بصورت عمده مرتبط با عامل انسانی بوده و بعنوان یک معضل مهم مورد توجه تیم بهداشتی در دنیاست. پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش سبک زندگی در ارتباط با وقوع حوادث رانندگی انجام شد. روش کار: نوع مطالعه مورد- شاهدی بود که در شهر همدان در سال 1392 انجام گرفت. نمونه گیری بصورت دو مرحله ای انجام شد. تعداد نمونه، 309 نفر، شامل 103 نفر گروه مورد (دچار حادثه‌ی رانندگی) و 206 نفر گروه شاهد (فاقد حادثه‌ی رانندگی) بود. ابزار مطالعه پرسشنامه‌ی محقق ساخته مشتمل بر‎ اطلاعات دموگرافیک و سبک زندگی (فعالیتهای روزانه،سبک رانندگی، درک قوانین و استرسهای رانندگی) بود. روایی و پایایی ابزار از طریق روایی محتوی و آزمون مجدد (ضریب آلفای کرونباخ 89/0) تایید شد. تکمیل پرسشنامه‌ها به صورت خوداظهاری بود. داده‎ها توسط نرم افزار SPSS/16، با بکارگیری آزمون کای اسکوئر و رگرسیون لجستیک تطبیق یافته بر اساس سن و جنس تجزیه و تحلیل شد. سطح معنی‎دار کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد. یافته ها: شانس وقوع حوادث رانندگی در گروه مورد بدلیل فعالیتهای معمول روزانه، سبک رانندگی و درک از قوانین رانندگی به ترتیب 165/1، 656/0 و 308/1 بیشتر از گروه شاهد بود؛ هر چنداز نظر آماری این اختلاف معنی دار نشد. شانس وقوع حادثه‎ی رانندگی در گروه مورد به دلیل استرس‎، حدود سه برابر بیشتر از گروه شاهد بود (001/0>P و 958/2=OR و 265/5 ،661/1 =95% CI). نتیجه نهایی: برگزیدن سبک زندگی خطرناک به عنوان فاکتور مساعدکننده در وقوع حوادث رانندگی نقش دارد. می‎توان با کنترل این عامل از ایجاد حوادث رانندگی پیشگیری نمود. .fa_IR
dc.format.extent1791
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectحوادث رانندگیfa_IR
dc.subjectسبک زندگیfa_IR
dc.subjectهمدانfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleسبک زندگی رانندگان به عنوان فاکتورانسانی در وقوع حوادث رانندگی شهرهمدانfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.citation.volume22
dc.citation.issue4
dc.citation.spage33
dc.citation.epage44


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد