نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorاشتری, نسیمfa_IR
dc.contributor.authorپورابراهیم, تقیfa_IR
dc.contributor.authorخدابخشی کولایی, آناهیتاfa_IR
dc.contributor.authorخوش کنش, ابوالقاسمfa_IR
dc.contributor.authorخطیبان, مهنازfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:39:40Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:39:41Z
dc.date.available1399-08-22T03:39:40Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:39:41Z
dc.date.issued2015-05-01en_US
dc.date.issued1394-02-11fa_IR
dc.identifier.citationاشتری, نسیم, پورابراهیم, تقی, خدابخشی کولایی, آناهیتا, خوش کنش, ابوالقاسم, خطیبان, مهناز. (1394). اثر بخشی\" آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی\" بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 23(1), 63-73.fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1249-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518056
dc.description.abstract  مقدمه : سندرم پیش از قاعدگی می ‌ تواند بر کیفیت زندگی و تاب ‌ آوری در برابر استرس نوجوانان تأثیر گذارد . لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی بر تاب ‌ آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد .   روش کار : این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش ‌ آزمون – پس ‌ آزمون دو گروهی بود . دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1392-93 با نمونه ‌ گیری خوشه ‌ ای از مناطق 20 گانه آموزش و پرورش، دو دبیرستان و از هر دبیرستان یک کلاس انتخاب شدند . به ‌ طور تصادفی، از یک کلاس 15 نفر به گروه کنترل و از کلاس دیگر 15 نفر به گروه آزمون اختصاص یافتند . مداخله طی 10 جلسه صورت گرفت . داده ‌ ها در ابتدا و دوماه پس از پایان جلسات گردآوری شد . ابزار پژوهش، مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه تشخیصی اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب ‌ آوری ( Connor-Davidson resilience scale ) ، پرسشنامه زمینه ‌ یابی سلامت فرم کوتاه ( SF-36 ) بود . تحلیل داده ‌ ها با آزمون تی، تی - زوجی و من - ویتنی با اطمینان 95% توسط نرم ‌ افزار SPSS/16 انجام شد .   یافته ­ ها : مشخصات فردی دو گروه کنترل و آزمون تفاوت معنی ‌ داری نداشت (05/0 > P ). در بدو ورود، میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب ‌ آوری و کیفیت زندگی دو گروه مشابه بودند (05/0 > P ). اما در مرحله دوم اندازه ‌ گیری، تنها در گروه آزمون، ارتقای واضحی در میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی (001/0> P ) ، تاب ‌ آوری (01/0> P ) ، و کیفیت زندگی (01/0> P ) دیده شد .   نتیجه نهایی : آموزش می ‌ تواند سبب بهبود نشانگان اختلال پیش از قاعدگی، تاب ‌ آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی نوجوانان شود .fa_IR
dc.format.extent1560
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.subjectآگاهی افزاییfa_IR
dc.subjectآموزش گروهیfa_IR
dc.subjectتاب‌آوریfa_IR
dc.subjectسندرم پیش از قاعدگیfa_IR
dc.subjectکیفیت زندگیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleاثر بخشی\" آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی\" بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانیfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeكاربرديfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اراکfa_IR
dc.contributor.departmentدانشگاه شهید بهشتیfa_IR
dc.contributor.departmentدانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودکfa_IR
dc.citation.volume23
dc.citation.issue1
dc.citation.spage63
dc.citation.epage73


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد