| dc.contributor.author | اشتری, نسیم | fa_IR |
| dc.contributor.author | پورابراهیم, تقی | fa_IR |
| dc.contributor.author | خدابخشی کولایی, آناهیتا | fa_IR |
| dc.contributor.author | خوش کنش, ابوالقاسم | fa_IR |
| dc.contributor.author | خطیبان, مهناز | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 1399-08-22T03:39:40Z | fa_IR |
| dc.date.accessioned | 2020-11-12T03:39:41Z | |
| dc.date.available | 1399-08-22T03:39:40Z | fa_IR |
| dc.date.available | 2020-11-12T03:39:41Z | |
| dc.date.issued | 2015-05-01 | en_US |
| dc.date.issued | 1394-02-11 | fa_IR |
| dc.identifier.citation | اشتری, نسیم, پورابراهیم, تقی, خدابخشی کولایی, آناهیتا, خوش کنش, ابوالقاسم, خطیبان, مهناز. (1394). اثر بخشی\" آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی\" بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا, 23(1), 63-73. | fa_IR |
| dc.identifier.issn | 2676-5748 | |
| dc.identifier.uri | http://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1249-fa.html | |
| dc.identifier.uri | https://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518056 | |
| dc.description.abstract | مقدمه : سندرم پیش از قاعدگی می تواند بر کیفیت زندگی و تاب آوری در برابر استرس نوجوانان تأثیر گذارد . لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی انجام شد .
روش کار : این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون – پس آزمون دو گروهی بود . دانش آموزان دختر پایه دوم دبیرستانهای تهران در سال تحصیلی 1392-93 با نمونه گیری خوشه ای از مناطق 20 گانه آموزش و پرورش، دو دبیرستان و از هر دبیرستان یک کلاس انتخاب شدند . به طور تصادفی، از یک کلاس 15 نفر به گروه کنترل و از کلاس دیگر 15 نفر به گروه آزمون اختصاص یافتند . مداخله طی 10 جلسه صورت گرفت . داده ها در ابتدا و دوماه پس از پایان جلسات گردآوری شد . ابزار پژوهش، مشخصات جمعیت شناختی، پرسشنامه تشخیصی اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب آوری ( Connor-Davidson resilience scale ) ، پرسشنامه زمینه یابی سلامت فرم کوتاه ( SF-36 ) بود . تحلیل داده ها با آزمون تی، تی - زوجی و من - ویتنی با اطمینان 95% توسط نرم افزار SPSS/16 انجام شد .
یافته ها : مشخصات فردی دو گروه کنترل و آزمون تفاوت معنی داری نداشت (05/0 > P ). در بدو ورود، میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی، مقیاس تاب آوری و کیفیت زندگی دو گروه مشابه بودند (05/0 > P ). اما در مرحله دوم اندازه گیری، تنها در گروه آزمون، ارتقای واضحی در میانگین نمرات اختلال پیش از قاعدگی (001/0> P ) ، تاب آوری (01/0> P ) ، و کیفیت زندگی (01/0> P ) دیده شد .
نتیجه نهایی : آموزش می تواند سبب بهبود نشانگان اختلال پیش از قاعدگی، تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی نوجوانان شود . | fa_IR |
| dc.format.extent | 1560 | |
| dc.format.mimetype | application/pdf | |
| dc.language | فارسی | |
| dc.language.iso | fa_IR | |
| dc.publisher | دانشگاه علوم پزشکی همدان | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابنسینا | fa_IR |
| dc.relation.ispartof | Avicenna Journal of Nursing and Midwifery Care | en_US |
| dc.subject | آگاهی افزایی | fa_IR |
| dc.subject | آموزش گروهی | fa_IR |
| dc.subject | تابآوری | fa_IR |
| dc.subject | سندرم پیش از قاعدگی | fa_IR |
| dc.subject | کیفیت زندگی | fa_IR |
| dc.subject | پرستاری | fa_IR |
| dc.title | اثر بخشی\" آموزش گروهی آگاهی افزایی از سندرم پیش از قاعدگی\" بر تاب آوری در برابر استرس و کیفیت زندگی دانش آموزان دختر دبیرستانی | fa_IR |
| dc.type | Text | en_US |
| dc.type | كاربردي | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات اراک | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشگاه شهید بهشتی | fa_IR |
| dc.contributor.department | دانشکده پرستاری و مامایی، مرکز تحقیقات مراقبت مادر و کودک | fa_IR |
| dc.citation.volume | 23 | |
| dc.citation.issue | 1 | |
| dc.citation.spage | 63 | |
| dc.citation.epage | 73 | |