نمایش مختصر رکورد

dc.contributor.authorعزیزی, عظیمfa_IR
dc.contributor.authorخطیبان, مهنازfa_IR
dc.contributor.authorملایی, ژالهfa_IR
dc.contributor.authorمحمدی, یونسfa_IR
dc.date.accessioned1399-08-22T03:39:20Zfa_IR
dc.date.accessioned2020-11-12T03:39:20Z
dc.date.available1399-08-22T03:39:20Zfa_IR
dc.date.available2020-11-12T03:39:20Z
dc.date.issued2018-10-01en_US
dc.date.issued1397-07-09fa_IR
dc.identifier.citationعزیزی, عظیم, خطیبان, مهناز, ملایی, ژاله, محمدی, یونس. (1397). تأثیر حمایت اطلاعاتی بر احساس رضایت مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به سکته مغزی همی‌پلژیک از دریافت اطلاعات. مجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سینا, 26(4), 211-218. doi: 10.30699/sjhnmf.26.4.211fa_IR
dc.identifier.issn2676-5748
dc.identifier.urihttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.4.211
dc.identifier.urihttp://nmj.umsha.ac.ir/article-1-1831-fa.html
dc.identifier.urihttps://iranjournals.nlai.ir/handle/123456789/518018
dc.description.abstractمقدمه: رضایت خانواده بیماران یکی از معیارهای سنجش کیفیت عملکرد پرستاران است. با توجه به رضایت پایین خانواده‌های بیماران سکته مغزی از اطلاعات دریافتی، این مطالعه با هدف بررسی تأثیر حمایت اطلاعاتی بر احساس رضایت مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به سکته مغزی همی‌پلژیک از دریافت اطلاعات انجام شد. روش کار: در این مطالعه نیمه‌تجربی دو گروهیِ قبل و بعد، ۷۸ مراقب خانوادگی بیماران سکته مغزی همی‌پلژیک، بستری‌شده در بخش نورولوژی بیمارستان فرشچیان همدان (۱۳۹۶)، به‌صورت نمونه‌گیریِ در دسترس انتخاب و به‌صورت مستمر در دو گروه مداخله (۴۰ نفر) و کنترل (۳۸ نفر) قرار گرفتند. ﻣﺪاﺧله ﭘﮋوﻫﺶ از روز سوم تا یازدهم بستری اداﻣﻪ داﺷﺖ که طی آن اطلاعاتی در مورد بخش، وسایل، وضعیت بیمار و نحوه مراقبت از بیمار در منزل، به‌صورت فردی و گروهی، به اعضای گروه مداخله ارائه شد و اعضای گروه کنترل فقط مراقبت‌های روتین را دریافت کردند. ﻗﺒﻞ و ﺑﻌﺪ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ ﻣﯿﺰان احساس رضایت ﻣﺮاﻗبان اﻧﺪازه‌ﮔﯿﺮی شد. اﺑﺰار ﮔﺮدآوری داده‌ﻫﺎ عبارت بود از: ﭘﺮﺳش‌نامه مشخصات دموگرافیک و پرسش‌نامه پژوهشگرساخته سنجش رضایت‌مندی از اطلاعات دریافتی. داده‌ها با نرم‌افزار SPSS نسخه ۱۶ تجزیه‌وتحلیل شد.   یافته‌ها: هردو گروه از نظر متغییرهای دموگرافیک یکسان بودند. بین نمره رضایت قبل (۲۱±۷۹/۱۵) و بعد از مداخله (۹/۹۳±۱۲۱/۴)، در گروه مداخله و بین نمره دو گروه مداخله و کنترل، بعد از مداخله، تفاوت آماری معناداری مشاهده شد ( ۰/۰۰۱> P). نتیجه‌گیری: حمایت اطلاعاتی احساس رضایت مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به سکته مغزی را از دریافت اطلاعات افزایش می‌دهد. ازاین‌رو پیشنهاد می‌شود پرستاران به حمایت اطلاعاتی، به‌عنوان مداخله پرستاری مهم، توجه ویژه داشته باشند. fa_IR
dc.format.extent270
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.languageفارسی
dc.language.isofa_IR
dc.publisherدانشگاه علوم پزشکی همدانfa_IR
dc.relation.ispartofمجله مراقبت پرستاری و مامایی ابن‌سیناfa_IR
dc.relation.ispartofAvicenna Journal of Nursing and Midwifery Careen_US
dc.relation.isversionofhttps://dx.doi.org/10.30699/sjhnmf.26.4.211
dc.subjectسکته مغزیfa_IR
dc.subjectدسترسی به اطلاعاتfa_IR
dc.subjectاحساس رضایتfa_IR
dc.subjectمراقبان خانوادگیfa_IR
dc.subjectپرستاریfa_IR
dc.titleتأثیر حمایت اطلاعاتی بر احساس رضایت مراقبان خانوادگی بیماران مبتلا به سکته مغزی همی‌پلژیک از دریافت اطلاعاتfa_IR
dc.typeTexten_US
dc.typeپژوهشيfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، مرکز تحقیقات مراقبت بیماری‌های مزمن در منزل، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشیار، گروه داخلی و جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentدانشجوی کارشناسی‌ارشد پرستاری مراقبت‌های ویژه، کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.contributor.departmentاستادیار، گروه اپیدمیولوژی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایرانfa_IR
dc.citation.volume26
dc.citation.issue4
dc.citation.spage211
dc.citation.epage218


فایل‌های این مورد

Thumbnail

این مورد در مجموعه‌های زیر وجود دارد:

نمایش مختصر رکورد